2015-11-03

His Dark Materials blir tv-serie!

When Lyra's friend Roger disappears, she and her dæmon, Pantalaimon, determine to find him. The ensuing quest leads them to the bleak splendour of the North, where armoured bears rule the ice and witch-queens fly through the frozen skies - and where a team of scientists is conducting experiments too horrible to be spoken about. Lyra overcomes these strange terrors, only to find something yet more perilous waiting for her - something with consequences which may even reach beyond the Northern Lights...
Idag kom den fantastiskt roliga nyheten att His Dark Materials-serien av Philip Pullman ska bli tv-serie på BBC! Jag är ett stort fan av böckerna och även om jag inte var superbesviken på filmadaptionen av första boken (som det ju gick vääldigt dåligt för) kände jag att det hade kunnat bli så mycket bättre. Därför är det superroligt att den nu får en andra chans och i tv-serie format dessutom! Av någon anledning tror jag att den kommer fungera mycket bättre i det formatet eftersom det finns så mycket spännande att utforska i den värld som Pullman har skapat. Extra plus för att det är BBC som kommer att ha hand om det hela eftersom de brukar vara väldigt bra. Än så länge finns inte mycket mer information än så, men jag väntar med spänning på att få se hur det här utvecklas och håller alla tummar och tår för att det ska bli adaption som är värdig bokserien den här gången. 

Har ni läst serien (eller kanske sett filmen?) och vad tycker ni om att den ska bli tv-serie? 

//Frida



6 kommentarer:

  1. Åååh gud vad kul! Kännu ju lite som en trend det här med att ge filmatiseringar det inte gått bra för en andra chans ... men en bra trend! Då måste jag ju läsa om serien också *-* tyckte faktiskt filmen var helt okej och att det är synd att inte resten av böckerna kunde filmatiseras, menu de är ju långa böcker och världen är hemskt komplex, så som serie kan det nog bli ännu bättre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har verkligen blivit en trend, men som du sa - en väldigt bra trend! :D Tycker över lag att det är mycket roligare när böcker blir tv-serie än film, men det finns ju vissa undantag som tex Hunger Games. Den gör sig otroligt bra som film och det hade antagligen inte funnits tillräckligt med material för en tv-serie. Men när det finns tillräckligt mycket material väljer jag nog alltid tv-serie över film ^^ Måste också läsa om serien. Läste om första boken för inte sååå länge sedan, men när man väl ska läsa om är det lika bra att ta alla på en gång. För att få hela upplevelsen. ^^

      Radera
  2. UNDERBART! Älskade böckerna när jag läste dem för ett par år sedan men blev hemskt besviken på filmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Himla roligt att den får en ny chans! :D

      Radera
  3. Åh vilken rolig nyhet! =) gillade inte heller filmatiseringen, hoppas verkligen på denna! Borde läsa om första tills dess!

    SvaraRadera
  4. Ja, hoppas innerligt att det ska bli betydligt bättre den här gången! :D Måste också läsa om dem! Kom bara till den första boken när jag skulle läsa om dem sist, men den här gången ska jag minsann läsa alla ^^

    SvaraRadera