2014-07-01

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av bloggen The Broke and The Bookish och går ut på att man ska lista sina topp 10 inom ett valt ämne.

Veckan tema är:
"Topp tio klassiker som jag vill läsa"


Pride and Prejudice The Picture of Dorian Gray  The Complete Works

Pride & Prejudice - Jane Austen
Har sett filmen (den med Keira Knightley) ett tusental gånger och älskar den väldigt mycket. Borde verkligen läsa boken också, eftersom jag tror att jag skulle tycka minst lika mycket om den. 

The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde
Upptäckte den här under littearurdelkursen i svenska B och blev väldigt nyfiken. Tycker att den låter väldigt intressant! 

The Complete Sherlock Holmes - Sir Arthur Conan Doyle
Deckare har egentligen aldrig riktigt varit min grej, men efter att ha sett ett par avsnitt av BBCs Sherlock hamnade dne här tegelstenen direkt på önskelistan. 

The Complete Works of William Shakespeare
Än så länge har jag bara läst Romeo & Julia och En midsommarnatssdröm, men jag har lite som ett mål att ha läst alla Shakespeares verk innan jag dör. Tycker nämligen väldigt mycket om de två som jag läst och tror att det finns många fler guldkorn bland hans verk. 

1984 Brave New World The Princess Bride

1984 - George Orwell 
Eftersom jag tycker väldigt mycket om dystopier skulle det vara roligt att läsa en lite äldre bok ur den genren. Spännande att se vilka likheter och skillnader som finns. 

Brave New World - Aldous Huxley
Fortsätter listan med ännu en dystopi! Boken utspelar sig i en framtid där barn skapas på industriell väg, för att sedan på kemisk väg anpassas till en plats i kastsamhället. Låter spännande! 

The Princess Bride - William Goldman
En sagoliknande berättelse som jag i princip bara hört positiva saker om. Den sägs vara en blandning av det mesta och det tycker jag låter ganska så underbart.  


The Giver (The Giver #1) The Hobbit and the Lord of the Rings Jane Eyre

The Giver - Lois Lowry
Håller just nu på att bli film och det är framförallt därför som jag fått upp ögonen för den. Låter i vilket fall som en intressant dystopi. 

The Lord of the Ring & The Hobbit - J.R.R Tolkien
Jag har fortfarande bara läst första boken i den här episka fantasyberättelsen, men jag ska läsa resterande delar och The Hobbit innan jag dör. Jag bara ska. Kommer nog tyvärr aldrig att uppskatta dem så mycket som jag nog hade gjort om jag inte sett filmerna först. Det är så svårt att låta bli att jämföra... Trist, men sant. 

Jag Eyre - Charlotte Bronte
Här har jag både sett filmversioner och läst en serieversion, och jag tycker verkligen om historien så jag borde verkligen ta och läsa originalet. Tjockleken gör mig dock en aning rädd. Långa klassiker brukar ha en tendens att tråka ut mig.

Har nu några klassiker som ni bara måste läsa? Eller kanske som ni absolut inte vill läsa? 

//Frida

3 kommentarer:

  1. Åh, The Picture of Dorian Gray är en av mina absoluta favoritböcker <3

    SvaraRadera
  2. 1984 var en väldigt skrämmande upplevelse. Jag sparade den till och med och läste den 1984 :)

    SvaraRadera
  3. SV: Okej, då tar jag med den! Tack för tipset :)

    SvaraRadera