2014-07-03

Dreamland


Titel: Dreamland
Författare: Sarah Dessen
Serie:  -
Antal sidor: 250
Förlag: Penguin Audio
Utgivningsår: 2009

Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus

Ever since she started going out with Rogerson Biscoe, Caitlin seems to have fallen into a semiconscious dreamland where nothing is quite real. Rogerson is different from anyone Caitlin has ever known. He's magnetic. He's compelling. He's dangerous. Being with him makes Caitlin forget about everything else--her missing sister, her withdrawn mother, her lackluster life. But what happens when being with Rogerson becomes a larger problem than being without him?

Jag är van vid att Dessens böcker innehåller somriga, söta berättelser om kärlek och vänskap, och trots att Dreamland innehåller alla de vanliga komponenterna, är det en mycket mörkare och allvarligare historia som skildras. Istället för sprudlande nykärlek, skildras ett förhållande som präglas av övergrepp och misshandel. Det är tungt och jobbigt, men samtidigt så otroligt viktigt. Jag tycker att Dessen gör ett bra jobb och detta är en av de starkare och mest känslosamma berättelserna jag läst av henne än så länge. 

Jag förstod ganska tidigt i vilken riktning boken var på väg och jag tyckte aldrig om Caitlins pojkvän Rogerson. Han är oberäknelig, egoistisk och kontrollerande. Jag förstår att det kanske är svårt att se de där dragen när man är helt nykär, men jag blir ändå en aning irriterad på Caitlin för att hon inte kan inse att han verkligen inte är bra för henne. Att hon dessutom försvarar honom trots allt han gör mot henne! Åh, man vill bara hoppa in i boken och ruska om henne. Eller någon i hennes familj. Eller hennes vänner. Få dem att öppna ögonen och se vad det är som pågår. Caitlin vet innerst inne att det är fel, fel, fel, men trots det kan hon inte göra någonting åt det och det är galet sorgligt. Det gör ont i hela mig att läsa om hennes situation och hur svag och vilsen hon blir av att inte kunna förändra den. 

Det obehagligaste med boken tycker jag är att Caitlin blir helt låst i förhållandet med Rogerson. Han isolerar henne från familj och vänner och kontrollerar varenda liten del av hennes liv, så att hela hennes värld till slut kretsar krig honom. Detta gör det självklart ännu svårare för Caitlin att ta sig ur den onda spiralen, för vem är hon utan Rogerson? Usch, för sådana hemska förhållanden. Och att inte kunna ta sig ur dem. Dessen skildrar allt på ett sätt som känns väldigt realistiskt och det gör ont i en att tänka på hur många kvinnor som lever i samma situation som Caitlin. 

Sammanfattat är Dreamland en mörk och känslosam contemporary, som på ett trovärdigt sätt visar att det bakom en vacker yta kan dölja sig de hemskaste av saker och hur svårt det kan vara att bryta sig ur ett destruktivt förhållande. Gillar du Dessens tidigare böcker, men känner att du vill ha något som är mindre sockersöt och mer allvarligt, tycker jag verkligen att du ska ge Dreamland en chans. Det är den värd! 


Favoritcitat

“If there's one thing I've learned in the last few months, it's that sometimes you just have to close your eyes and jump.” 




//Frida



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar