2014-08-20

The Diamond Thief

The Diamond ThiefTitel: The Diamond Thief
Författare: Sharon Gosling
Serie: - 
Antal sidor: 338
Förlag: Capstone Switch Press
Utgivningsår: 2014

Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus

By day Rémy Brunel is a daring circus acrobat, by night she is an equally talented jewel thief currently assigned to steal a famous diamond in Victorian London--but when the theft goes wrong she finds herself allied with a young policeman as they try to find the elusive gem.











Att det i beskrivningen nämndes en tjej som är cirkusakrobat på dagen och diamanttjuv på natten räckte för att väcka mitt intresse för boken. Jag älskar att läsa böcker som utspelar sig i cirkusmiljö, och slänger man dessutom in en tjuv/spion-historia i det hela blir det nästintill perfekt. Tyvärr är utbudet av just den typen av böcker inte det största och därför blev jag extra glad när jag fick möjlighet att läsa The Diamond Thief via Netgalley. 

The Diamond Thief visade sig vara precis så fängslande och underhållande som jag hade hoppats på. Tempot är väldigt högt genom hela boken, och jag bokstavligen flög igenom den. Cirkusaspekten i kombination med diamantstölderna är intressant, och boken känns både spännande och relativt originell. I alla fall om man bortser från kärlekshistorien som var alldeles för insta-lovig och kliché för min smak. 

Genom hela boken följer man två karaktärer - cirkusakrobaten och tjuven Rémy Brunel och Scotland Yard-detektiven Thaddeus Rec. Jag gillade bådas berättarröster och det gav mer djup till boken att läsa ur bådas PoV. De två handlingarna flätades ihop fint och jag tycker att författaren hanterade scenerna där båda karaktärerna var närvarande på ett bra sätt. 

Jag tycker verkligen om Rémy. Hon är en målmedveten, snabbtänkt, skicklig och självständig hjältinna. Ibland kanske lite väl självständig. Hon måste verkligen göra ALLT själv och tar aldrig emot hjälp från någon. Det är som att hon ser att få hjälp som en svaghet och det är det verkligen inte. I alla fall tycker inte jag det. Det är inget fel att be om hjälp eller att ta emot hjälp när någon erbjuder sig. Det gör inte en till en svagare person. 

Thaddeus är, bortsett från hans namn, en mycket tristare karaktär. Jag tycker fortfarande om honom, men han är inte alls lika intressant som Rémy. Sidokaraktärerna är ganska svaga de också, men jag bryr mig inte jättemycket om det. För min del får Rémy gärna äga alla scener med all sin awesomness. 

Handlingen är intressant och actionfylld från sida ett och innehåller många tvistar som jag inte kunde förutse. En del scener kanske var en aning överdrivna, men jag var så inne i historien att jag inte riktigt hade tid att bry mig om det. Jag ville bara fortsätta läsa för att få veta vad som skulle hända härnäst. 

The Diamond Thief är kanske inte den mest spännande eller mest välskrivna eller mest unika bok som jag någonsin läst, men den är verkligen underhållande och perfekt läsning när man vill ha något lättläst och roligt. Den är fylld med magi, cirkusakrobatik, diamantstölder, action, vänskap och kärlek. Hur kan det inte bli annat än underhållande? Allt måste inte vara fantastisk. Ibland är bra mer än nog och exakt vad man behöver för stunden. Just därför rekommenderar jag The Diamond Thief




//Frida











3 kommentarer:

  1. Svar: Jag hade ju inte heller läst något av Gaiman tidigare, men jag tyckte verkligen att The Ocean at the End of the Lane var en toppenbra bok att börja med! Om du dessutom tycker att det låter som något i din smak tycker jag verkligen att du borde ge den en chans! Men läs den då helst på engelska om du kan få tag i den :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att boken verkar bra både på grund av omslaget och handlingen! :)

    SvaraRadera
  3. SV: Haha tack! Jag älskar minionlinnet också haha, minions är så söta :D

    SvaraRadera