2014-11-05

Harry Potter - the exhibition

I samband med flytten till Linköping i augusti passade jag på att åka till Norrköping och besöka Harry Potter - the exhibition tillsammans med min syster. Drömmen är fortfarande att besöka Warner Bros Studio Tour i London, men jag måste säga att jag blev positivt överraskad av utställningen i Norrköping. 

Det fanns så mycket att titta på och det var superintressant att få mer information om själva filminspelningarna och all rekvisita. Så mycket som man aldrig har tänkt på, men som är otroligt viktigt för filmerna i sin helhet. Alla små detaljer på kläder, böckerna, mat/godis osv. Det fanns verkligen en tanke bakom allt. Som sagt, superspännande att få ta del i filmskaparnas tankar. Fick reda på en hel massa ny, spännande information. 

Utöver utställningen med rekvisita fanns lite olika saker man kunde delta i själv - till exempel dra upp en mandragora och kasta klonken genom ringar. Det var mest de yngre besökarna som hängde där, men tyckte det var rätt skoj jag med, haha. Blir nog aldrig för gammal för sånt. ^^

Eftersom jag hört att man inte fick ta bilder lämnade jag kameran hemma, men väl på plats visade det sig att det inte var fotoförbud längre. Lite trist att inte ha några bilder att visa, men samtidigt var det ganska skönt att bara kunna gå runt och njuta av utställningen utan att behöva tänka på kameran hela tiden. 

I slutet av utställningen fanns en liten butik där man kunde handla Harry Potter-relaterade saker och jag hade gärna rensat butiken. Tyvärr var priset lite väl högt för att kunna gå helt bananas, men jag fick med mig ett par fina saker - Ravenclaw-tröja, mössa och halsduk, Hermiones trollstav (hur fin!?), Bertie Bott's every flavour beans och en chokladgroda med samlarkort. 






//Frida









4 kommentarer:

  1. Du måste besöka Studio Touren den är helt fantastisk. Magisk och känslosam. Jag skulle lätt åka tillbaka om jag hade råd med det. Missade utställningen i Norrköping dock :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att du missade jättemycket, för de som har varit på båda har sagt att det som fanns i Norrköping fanns på Studio Touren också. Fast det r ju alltid roligt att kunna uppleva det igen! :)

      Radera
  2. Helt ljuvliga saker! Jag är också en Ravenclaw ;)

    SvaraRadera