2014-11-08

Reached

Reached (Matched, #3)Titel: Reached
Författare: Ally Condie
Serie: Matched, #3
Antal sidor: 512
Förlag: Penguin
Utgivningsår: 2012

After leaving Society to desperately seek The Rising, and each other, Cassia and Ky have found what they were looking for, but at the cost of losing each other yet again. Cassia is assigned undercover in Central city, Ky outside the borders, an airship pilot with Indie. Xander is a medic, with a secret. All too soon, everything shifts again.







Reached är den avslutande delen i den dystopiska Matched-trilogin och eftersom jag läste de två första böckerna för ett par år sedan, kan jag inte påstå att varenda liten detalj av de tidigare böckerna satt inpräntat i minnet när jag började läsa. Däremot kom jag ihåg att jag tyckte om båda böckerna väldigt mycket och förväntningarna var på grund av det ganska höga. Den sista boken i en serie ska vara sprängfylld med det bästa av det bästa och ge en känslan av att man absolut inte vill att äventyret ska ta slut, samtidigt som man knappt kan sitta still på grund av att man bara måste veta hur det ska sluta. Tyvärr lyckades Reached varken leva upp till mina förväntningar eller ge mig den där ”sista boken”-känslan. 

Hela boken är som en enda lång startsträcka och det där storslagna slutet som man tror ska komma, kommer aldrig. Det händer verkligen ingenting. Eller jo, visst händer det något, men känslan man får är att det inte händer någonting över huvud taget. Historien står och trampar. Det går varken framåt eller bakåt, eller åt sidorna. Det gör mig så frustrerad, för jag hade verkligen väntat mig något storslaget. De två tidigare böckerna hade byggt upp för det, men stället blir det världens fall och jag önskar nästan att jag inte hade läst sista boken alls. 

Jag tycker fortfarande om huvudpersonerna vid bokens början, men ju längre in i boken jag kommer desto mer tappar jag bandet till dem. Jag vet inte riktigt hur det gick till, men mot slutet är de som tre helt nya karaktärer. Nya i negativ mening. Jag känner inte alls igen dem och karaktärsutvecklingen från de tidigare böckerna är som bortblåst. Jag sitter som ett stort frågetecken boken igenom och skriker inombords - vad hände!? Vart har mina älskade karaktärer tagit vägen? 

Språket vet jag var något som jag älskade med de första böckerna. Det var så poetiskt och fint. Och jag älskade hur språk, skrivande och poesi, eller kreativitet i allmänhet egentligen, spelade en så stor roll i själva boken. Kanske har jag ändrat smak sedan dess, men jag upplevde språket i tredje boken som väldigt annorlunda. Det saknade flyt och kändes för poetiskt. För fint. För tillgjort. För perfekt. 

Som ni säkert förstår av recensionen var Reached ingen positiv läsupplevelse och det finns ingen som är mer ledsen över det än jag själv. Jag ville ha ett perfekt avslut på serien, men jag fick totala motsatsen. Det är så otroligt trist när serier inte lyckas leverera ända till slutet. Man har redan byggt upp så höga förväntningar och kärleken till tidigare böcker gör att fallet blir tusen gånger jobbigare. Jag vill såhär i slutet av min recension ändå påpeka att de två första böckerna fortfarande är väldigt bra, i min mening, och därför tycker jag att serien i sin helhet ändå får ett högt betyg trots att sista boken inte levererade. 



Favoritcitat

“You cannot change your journey if you are unwilling to move at all.” 



//Frida


1 kommentar:

  1. Jag håller verkligen med dig om allt, så himla besviken blev jag på boken!

    SvaraRadera