2016-05-14

Isdraken

Titel: Isdraken
Författare: George R. R Martin
Serie: -
Antal sidor: 120
Förlag: Natur & Kultur
Utgivningsår: 2016

Kan tex köpa här: Adlibris Bokus

Tack till Natur & Kultur för recensionsexemplaret! 

Adara kan inte minnas när hon såg Isdraken första gången. Det känns som om den alltid funnits i hennes liv, som fjärran glimtar när hon lekt i snön. När hon var fyra år rörde hon vid draken för första gången, när hon var fem år red hon på dess kalla rygg. Men en dag när hon är sju år, sveper eldsdrakar in över nejden. Och med dem följer skräck och ödeläggelse. Bara ett vinterbarn och hennes Isdrake kan rädda världen från förgörelse.

Isdraken utspelar sig i samma miljö som George R.R. Martins bästsäljande serie En värld av is och eld som ligger till grund för TV-serien Game of Thrones.

Jag har följt tv-serien Game of Thrones slaviskt sedan den startade och jag har även läst första boken i bokserien, vilken jag tyckte väldigt mycket om. Därför blev jag såklart mycket nyfiken när jag såg att Natur & Kultur skulle ge ut Isdraken, vilken är George R.R Martins barnboksdebut. Den utspelar sig i en värld som ska ha inspirerat den i A Song of Ice and Fire och handlar om den lilla flickan Adara som har en speciell koppling till vinter och den mytomspunna isdraken.

Isdraken är en ganska ovanlig bok och en aning svårtillgänglig. Det finns så mycket som är dolt under ytan och man måste verkligen läsa mellan raderna för att ta in allt. Det är mörkt och ganska våldsamt i typisk George R.R Martin stil, men det märks ändå att han tonat ner i vart fall våldsamheten en aning med tanke på åldersgruppen den riktar sig mot. Det är en kort liten historia och jag tycker både att det hinner hända supermycket, samtidigt som det knappt händer någonting alls. Jag vet inte riktigt vad det är, men det är något som jag saknar. Det känns inte riktigt som att Martin kommer till sin rätt i den här genren, eller kanske snarare i det här korta formatet. Han behöver ett par hundra sidor till för att kunna glänsa med sina historier. Isdraken är absolut inte dålig, men jag vill ha mer - mycket mer!

Isdraken är rikligt illustrerad och det måste vara det som jag tycker allra mest om med boken. Illustrationerna är så detaljrika och kompletterar berättelsen himla bra. Historien kanske inte lyckades fånga mig helt, men illustrationerna ger ändå det där lilla extra. 

Jag blev kanske inte helt överväldigad av Isdraken, men jag är ändå glad att jag fick läsa den. Det är en annorlunda och tankeväckande liten historia i sagostil med väldigt fina illustrationer. Det är dessutom roligt att få se vad Martin kan göra utöver A Song of Ice and Fire



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar