2014-10-31

SISTERHOOD OF THE WORLD BLOGGERS AWARD

Jag blev nominerad av FilippaCountless Books. Tack så jättemycket! :D


Regler:
1) Tacka bloggaren som nominerade dig och länka tillbaka till hens sida.
2) Publicera awardlogon på din blogg.
3) Svara på de tio frågorna
4) Nominera tio andra bloggare och be dem svara på tio nya frågor.

Frågorna jag ska svara på:

1. Nämn några av dina book boyfriends.

Åh, så svårt! Har hur många som helst, och listan blir bara längre och längre ju mer jag läser, haha. Men om jag ska nämna några favoriter blir det Jonah från Jellicoe Road, Po från Graceling, Four från Divergent och Lucian från Seraphina.

2. Favoritbokserie?

Ännu svårare! Men om jag bara får välja en så kommer det alltid att vara Harry Potter-serien. Finns inte ord för hur mycket jag älskar den. Annars är The Hunger Games, Divegent och His Dark Materials starka favoriter de också.


3. Vilken är din favorit bok-till-film adaption?

Får nog säga Hunger Games och Catching Fire här. Tycker att de är helt fantastiska filmatiseringar. De har lyckats fånga känslan i böckerna så bra och Jennifer Lawrence som Katniss är perfektion. Andra mycket bra filmatiseringar som är värda att nämnas är Sagan om ringen-filmerna, The Book Thief, Harry Potter-filmerna, Pride and Prejudice från 2005 och Game of Thrones.


4. Var köper du dina böcker?

Av de fysiska bokhandlarna är Science Fiction bokhandeln min klara favorit. Köper alltid något när jag är där, men eftersom jag bor en bit ifrån närmsta SF-bokhandel blir det oftast att jag köper mina böcker från The Book Depository, Adlibris eller Bokus.

5. Favorit stand-alone?

Jellicoe Road av Melina Marchetta är nog min absoluta favorit bland stand-alones, men andra böcker som är värda att nämna är The Book Thief av Markus Zusak, Sagoberättaren av Antonia Michealis, Pride & Prejudice av Jane Austen och The Host av Stephenie Meyer. 

6. Favoritomslag?

Blanche Neige

7. Vad gillar du bäst av hardbacks, paperbacks eller e-böcker?

Sedan jag fick min kindle har faktiskt e-böcker blivit lite av en favorit. Älskar känslan av att kunna bära runt på ett bibliotek utan att det väger särskilt mycket, att man kan stryka under och skriva anteckningar utan att det förstör boken, läsa i mörker osv. Men självklart tycker jag fortfarande om paperbacks och hardbacks. Vad skulle jag annars fylla mina fysiska bokhyllor med? Och det finns inget som slår känslan av att läsa en fysisk bok. Det är något så speciellt med det! Den känslan får man aldrig av en e-bok.

8. Hur många TBR-böcker har du i din bokhylla just nu?

Orkar inte räkna, men jag skulle gissa på runt 200... Antagligen ännu fler om jag räknar med böckerna som är kvar hemma hos föräldrarna... 

9. Hur organiserar du dina böcker i bokhyllan?

Innan stod alla böcker i bokstavsordning efter författare, men sedan jag flyttade och köpte nya bokhyllor har jag gått ifrån det systemet helt. Nu har jag sorterat mest efter känsla och vad jag tycker är snyggt. 



10. När började du köpa/samla böcker?

Har varit en boksamlare så länge jag kan minnas!


Nu är det egentligen tänkt att jag ska skicka awarden vidare till tio andra bokbloggare, men eftersom i princip alla jag följer redan har fått den, nöjer jag mig med att återigen tacka Filippa för awarden. 

//Frida



2 kommentarer:

  1. Vad fin din bokhylla är. <3 Kanske du vill göra en bookshelf tour nån dag så jag får se ännu bättre? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :D Har faktiskt planer på att spela in en ganska så snart. Eller så fort jag har skrivit min sista tenta, så i slutet av november någon gång. :)

      Radera