2015-07-08

Nattsagor för sömnlösa

Titel: Nattsagor för sömnlösa
Författare: Johanna Wester
Serie: -
Antal sidor: 272
Förlag: Natur & Kultur
Utgivningsår: 2013

Kan tex köpas här: Adlibris Bokus

Tack till Natur & Kultur för recensionsexemplaret! 

För Olivia är Stockholm scenen hon spelar pjäsen om sig själv på. Hon befinner sig i tiden mellan ung och ansvarslös och vuxen och frihetsberövad. Utan utbildning och med ett tillfälligt jobb i en kiosk är det bara nätterna ute på pubarna och klubbarna som får henne att sväva fritt. Där finns vännerna Pascal och Chris, som inte tål varandra, men som Olivia knutit sig själv till hårt. Dessutom finns Josef, som lever med någon annan, men är den hårda prince hon väntat på. Inte ens en vild helg i Amsterdam hjälper mot det. Eller Pascal och Chris, som har huvudrollerna i sina egna liv att spela. Och medan pjäsen spelas upp rusar livet vidare, obönhörligt, mot sista ridåfallet.






Nattsagor för sömnlösa kan nog vara en av de konstigaste böcker jag läst det här året - på ett bra sätt! Den är väldigt unik, både till handling och språk. Speciellt språket sticker ut och ni vet ju hur mycket jag tycker om när språket lyckas fånga en. Jag tycker om när det får sticka ut, vara annorlunda. När det får vara en del av berättelsen, snarare än ett hjälpmedel för att kunna berätta historien. Westers skrivsätt är väldigt unikt och prickar in alla punkter ovan. Det är vackert och poetiskt. På snudd till för mycket, samtidigt som det är alldeles lagom. Det är känslostormande och magiskt. Jag får känslan av att jag direkt skulle kunna säga "Det där är Johanna Wester!" om jag fick en bunt med texter av olika författare och jag älskar när det är så. 

Historien kretsar kring Olivia som befinner sig i det där omtumlande stadiet i livet när man står med ena halvan i vuxenvärlden och den andra i ungdomsvärlden. Världen är enorm och möjligheterna är oändliga. Ett helt nytt och spännande kapitel i livet väntar men ändå vet man inte vad man vill göra eller vart man ska ta vägen. Var hör man ens hemma längre? Wester har lyckats otroligt bra med att beskriva den där tiden på ett trovärdigt och fint sätt. Det är känslostormande och nära. Det är stort och litet och allt däremellan. Det är okomplicerat och enkelt. Avskalat, okryddat. Det är livet, så som det går. Aldrig hade jag väl trott att jag skulle kunna tycka om en så vardaglig och egentligen ganska händelselös historia så mycket. Men det gör jag. På riktigt. 

Jag är så glad att jag fick läsa den här boken just nu eftersom jag själv befann mig i det där vilsna och rastlösa stadiet i livet för inte alls särskilt länge sedan. Egentligen är jag väl fortfarande där på sätt och vis och det är så skönt att få läsa om något som ligger en så nära, just nu. Jag tycker verkligen om att läsa om tidsperioder i livet som jag själv redan upplevt, men det är något speciellt med att få läsa om något som en faktiskt går igenom nu. Det går att relatera på ett annat sätt. Och det känns bra att veta att man inte är ensam. Jag har egentligen inget alls gemensamt med huvudpersonen Olivia. Våra liv är nästan så olika som två liv kan vara, men ändå kan jag relatera så, så mycket. Till tankarna och känslorna. Rastlösheten och vilsenheten. Atmosfären. 

Nattsagor för sömnlösa är en bok som kräver tid, men om du kan ge den det är den en riktig pärla. Det är en trovärdig skildring av hur livet kan vara tiden efter gymnasiet när hela världen väntar men man själv inte riktigt lyckats lista ut vad man vill eller vem man är. Jag är väldigt glad att jag fick följa med Olivia på hennes resa genom ändlösa Stockholmsnätter och kommer definitivt att hålla utkik efter fler böcker från Wester. 

Favoritcitat




//Frida







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar