2016-01-02

End of the Year Book Survey

2015 var verkligen inget bra bok- eller bloggår för mig. Lässvackorna avlöste varandra och bloggen kändes mest som ett tvång, vilket ledde till att inläggen blev allt färre och mindre varierade. Det är otroligt trist och jag har mått så dåligt över att bloggen har fått stå nästintill tom, men samtidigt tror jag att jag behövde koppla bort blogg och läsande ett tag för att kunna hitta tillbaka till den glädje som jag brukade känna. Jag säger inte att det nya året innebär att jag är tillbaka helt och att det kommer att bli några storartade förändringar såhär på en gång, men jag känner att blogg- och läslusten långsamt kommit tillbaka. Jag kommer dock att låta det ta sin tid. 2016 ska bli året då jag bloggar för att jag vill och tycker att det är roligt. Jag ska inte låta det bli ett moment som skapar ångest och stress. Jag ska läsa, men utan några krav på antal böcker. Jag ska läsa för att jag vill och för att det är något av det bästa jag vet. Ingen mer stress eller ångest. Förhoppningsvis kommer både jag och bloggen må bättre av det. 


Jag misslyckades med vartenda mål jag satt upp för 2015 och därför känns det inte särskilt meningsfullt att göra någon sammanfattning av det. Jag kommer inte heller att sätta upp några mål för 2016, i alla fall inte nu. Kanske händer det att jag hoppar på något senare när jag känner att allt flyter på lite bättre igen, men till dess kommer jag låta läsningen vara helt fri. Trots misslyckandet med målen vill jag ändå göra någon typ av sammanfattning av bokåret 2015 och eftersom JamieThe Perpetual Page-Turner även i år så snällt satt ihop en "End of the Year Book Survey" kände jag att den kunde bli ett bra avslut innan jag kastar mig in på det nya året.  

1. Bästa boken 2015

Jag läste färre böcker det här året än vad jag gjort på väldigt, väldigt länge, men jag lyckades hitta några riktiga guldkorn. 

Summer Queen (Fairy Queens, #2)   

2. En bok som jag hade höga förväntningar på men som inte lyckades leva upp till dem 

Eftersom jag har totalförälskat mig i Amber Argyles Fairy Queen-serie hade jag sjukt höga förväntningar på Witch Song, vilken är första boken i hennes äldre häxserie. Den var bra, men levde inte alls upp till mina höga förväntningar. 

3. En bok som överraskade mig på ett positivt sätt  

Half Bad av Sally Green. Hade hört ganska mycket negativt från andra bloggare, men jag tyckte verkligen om den supermycket. Även uppföljaren Half Wild var amazing.  

4. Böcker som jag rekommenderade mycket

Samma som på mina favoriter! 

5. Bästa serien jag startade 2015? Bästa uppföljaren? 

På bästa serie måste det bli Fairy Queen-serien av Amber Argyle. Har som sagt totalförälskat mig i den serien. Bästa uppföljare måste gå till Half Wild av Sally Green som trots en lite långsam start helt klart levde upp till förväntningarna första boken gett. 

6. Ny favoritförfattare jag upptäckte 2015

Amber Argyle, Sally Green och Victoria Aveyard. Ser fram emot att läsa mer av dem allihop!

7. Bästa bok från en genre jag inte vanligtvis läser 

Läste faktiskt bara från genrer jag brukar läsa från.. 

8. Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa bok 2015 
Summer Queen var verkligen en "jag-kan-inte-sluta-läsa"-bok. Sögs verkligen in i världen och ville aldrig lämna. Även Djupa Ro av Lisa Bjärbo flög jag igenom i ett rasande tempo. Väldigt olika, men riktiga bladvändare båda två på olika sätt!

9. Böcker som jag läste 2015 och som jag kan tänka mig att läsa om nästa år 

Blir väldigt många likadana svar, men måste säga Summer Queen och Djupa Ro även här. 

10. Favoritomslag på en bok jag läste 2015 


Röd drottning (Red Queen, #1) Half Wild (The Half Bad Trilogy, #2) Summer Queen (Fairy Queens, #2)
  

11. Den mest minnesvärda karaktären 2015

Nelay från Summer Queen och Nathan från Half Bad. 

 12. Bok som imponerade på mig med sitt språk 2015 

Helt klar Djupa Ro av Lisa Bjärbo! Jag är typ kär i hennes sätt att skriva. Så himla fantastiskt och träffsäkert! Föll även för Sally Greens andrahandsperspektiv i Half Bad

13. Den bok som har haft störst betydelse för mig 2015

Djupa Ro berörde mig väldigt mycket, men jag måste säga Summer Queen eftersom den verkligen fick mig att komma ihåg varför jag älskar att läsa så mycket. 

14. Bok som jag inte förstår att jag väntade till 2015 att läsa

Svårt, men kanske Half Bad? Kommer ihåg att jag var väldigt pepp när den kom ut i mars 2014, men alla negativa omdömen fick mitt intresse att svalna ganska mycket. Sen visade det ju sig vara en bok alldeles i min smak. 

15. Favoritcitat från bok jag läste 2015 



16. Kortaste och längsta bok jag läste 2015

Fangirl av Rainbow Rowell var den längsta boken jag läste 2015 och Kate Unmasked av Cindy M. Hogan den kortaste. 

17. Böcker som chockerade mig mest 2015

Röd drottning, Summer Queen och Half Wild hade alla några intressanta, oväntade vändningar. 

18. Årets OTP

Nelay & Rycus från Summer Queen och Nathan & Gabriel från Half Bad!

19. Icke-romantiskt favoritförhållande
Gillade verkligen vänskapen mellan Cath och Reagan i Fangirl av Rainbow Rowell


20. Favoritbok som jag läste 2015 av en författare som jag läst något av tidigare 

Djupa Ro av Lisa Bjärbo! 

21. Bästa boken 2015 som jag läste enbart pga rekommendationer från andra 

Väldigt svårt eftersom jag nästan aldrig går enbart på rekommendationer, men den som kommer närmast är nog All Fall Down av Ally Carter. Tror inte att jag hade läst den om jag inte hört väldigt mycket gott om författaren från andra bokbloggare. 

22. Min nyaste fiktiva crush 

Så himla svårt, haha. Jag har tusen OTPs, men i princip ingen fiktiv crush. Jag tycker väldigt mycket om många karaktärer, men som crush.. njae, tror inte det direkt. Pratar vi tv-serier däremot, då finns det många att välja bland haha. Konstigt att det kan vara sån skillnad men det är väldigt sällan jag har fått en crush på en fiktiv karaktär från en bok. 

23. Bästa debutboken jag läste 2015

Röd drottning av Victoria Aveyard! Kanske inte den mest unika boken, men sjukt beroendeframkallande och väldigt spännande. 

24. Bästa fiktiva miljö/värld 2015 

Älskar världen som Amber Argyle skapat i sin Fairy Queens-serie

25. Den bok som var roligast/fick mig att le mest 2015

Satt med ett stort leende mest hela tiden när jag läste Fangirl av Rainbow Rowell

26. Den bok som fick mig att gråta mest 2015  

Grät mig i princip igenom hela Djupa Ro av Lisa Bjärbo

27. Årets "Hidden Gem" 

Summer Queen av Amber Argyle

28. Den bok som krossade min själ 2015?

Allt av Amber Argyle krossar min själ. Djupa Ro och Half Bad platsar också på den listan. 

29. Den mest unika boken 2015?

Nattsagor för sömnlösa av Johanna Wester. Den liknade ingenting jag läst tidigare. 

30. Bok som gjorde mig argast 2015 (betyer dock inte att jag inte tyckte om den) 

Half Wild av Sally Green och Röd Drottning av Victoria Aveyard.

//Frida



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar