2016-01-05

Witch Song

Titel: Witch Song
Författare: Amber Argyle
Serie: Witch Song, #1
Antal sidor: 325
Utgivningsår: 2011

Kan tex köpas här: Adlibris Bokus Amazon Book Depository

The world is changing.

For thousands of years, witch song has controlled everything from the winds to the shifting of the seasons. But not anymore. All the Witches are gone, taken captive by the dark Witch, Espen.


As the last echoes of witch song fade, Espen grows stronger as winter and summer come within the space of a day. Now she's coming for the one she missed—a shy, untrained girl of fifteen named Brusenna.


Somehow, Brusenna has to succeed where every other Witch has failed. Find Espen. Fight her. Defeat her.


Or there won't be anything left to save. 


Witch Song är Amber Argyles debutbok och första delen i en serie som handlar om häxor. Jag är ett stort fan av Argyles nyaste serie, Fairy Queens, och självklart gjorde det att jag hade väldigt höga förväntningar även på den här serien, trots att jag var mycket väl medveten om att det var hennes debutbok. Det är svårt att inte ha det när man älskar hennes andra böcker så otroligt mycket. Tyvärr, men kanske inte helt oväntat, lyckades Witch Song inte leva upp till förväntningarna, men jag tycker fortfarande att den är helt okej. När man går från att läsa en författares senaste bok till att läsa hennes debut, blir det väldigt tydligt hur mycket som hon faktiskt har utvecklats och det tycker jag är väldigt roligt att se. Argyle har verkligen utvecklat sitt skrivande något otroligt sedan Witch Song och allt som jag tycker är mindre bra med Witch Song är som bortblåst i hennes senare böcker. Det är mycket imponerande! Speciellt karaktärer, världsbygge och språk har förbättrats och det finns så mycket mer djup, historia och känsla nu. 

Witch Song utspelar sig i en fantasyvärld där häxor styr allt från hur vindarna rör sig till årstidsväxlingarna. Argyles häxor använder inte några trollstavar, utan deras magi finns i deras röster. Genom att sjunga olika sånger kan de göra allt från att förvandla sig till djur, ändra vindens riktning, få träd att växa och liknande. Jag gillade verkligen magiidén men tycker tyvärr inte att den utvecklades eller utforskades tillräckligt. Allt känns för enkelt. Det finns aldrig något riktigt inlärningsmoment utan huvudkaraktären bara kan en massa helt plötsligt. Jag hade önskat att det krävdes mer, att det var lite mer komplicerat än att bara börja sjunga. Visst nämns det att sjungandet tar på krafterna och att olika sånger är olika komplicerade, men i det stora hela är det för enkelt för min smak. Väldigt synd eftersom grundidén är väldigt spännande. 

Huvudpersonen Brusenna har jag ganska svårt för. Hon gnäller sig igenom stora delar av boken och är irriterande naiv. Hon lär sig aldrig av sina misstag och vägrar ta hjälp av andra trots att det är väldigt tydligt att hon verkligen inte klarar sig själv. Och visst att det är bra att hon vill vara stark och självständig, men att tacka ja till hjälp när en behöver det gör en inte till en mindre självständig och stark person. Istället är det bara väldigt korkat att inte tacka ja, speciellt eftersom hon verkligen behöver hjälp. Brusennas mamma är den typiska jag-försvinner-iväg-på-obestämd-tid-men-tänker-inte-berätta-något för-dig-om-vad-som-händer-för-jag-tror-att-det-är-det-bästa-sättet-att-skydda-dig-på föräldern och jag behöver väl knappast säga att jag inte är ett fan av henne heller. Kärleksintresset är väl snäll och så, men eftersom jag inte längre kommer ihåg namnet kan han inte ha lämnat något större intryck. Övriga karaktärer swishade förbi som i en dimma och trots att många var karakteristiska och utmärkande fastnade de inte hos mig. De kändes platta och ansträngda på något vis.

Världen som Argyle har skapat tycker jag om och den känns verkligen som hennes egen trots ganska typiska fantasyinslag. Jag ser fram emot att utforska den mer i de två andra böckerna i serien, för ja, även om jag inte förälskade mig i Witch Song, kommer jag utan tvekan att läsa vidare. Jag vet ju hur mycket Argyle har utvecklats, så från och med nu kommer det bara att bli bättre! 

Eftersom jag lyssnade på Witch Song som ljudbok tänkte jag skriva några rader om den upplevelsen också. Jag är nog ganska kräsen när det gäller ljudboksuppläsare och det är ju väldigt personligt vad man gillar och inte gillar. En duktig uppläsare kan verkligen höja läsupplevelsen, men det kan lika gärna gå helt, helt fel.  I det här fallet var det lite mittemellan. Inte superdåligt, för jag lyssnade trots allt på hela, men jag tycker inte att den gav det där lilla extra som gör att jag skulle välja ljudboken över att läsa själv. Den var bara helt okej och då känner jag inte för att betala extra för att få ljudboken utan kan lika gärna läsa själv.

Sammanfattat är Witch Song en helt okej debut. Jag kommer att fortsätta att läsa serien, men med handen på hjärtat beror det mer på att jag vet hur mycket Argyle har utvecklats och för min kärlek till hennes Fairy Queen-serie, snarare än att jag är nyfiken på fortsättningen. Brusenna och jag kom inte riktigt överens, men jag vet att tredje boken följer en annan karaktär så jag hoppas på att det fortfarande kan bli bättre. Om ni inte har läst något av Argyle tidigare rekommenderar jag hennes nya serie Fairy Queens eftersom det vore väldigt trist om ni läste den här och sedan kände att ni inte ville läsa något annat. Den serien är så himla bra och jag önskar att fler fick upp ögonen för den. Känner ni er ändå nyfikna på Witch Song, go for it! Det är absolut inte en dålig bok och har man inte läst Fairy Queens finns ju inget annat att jämföra med. Men om ni skulle läsa och inte gilla Witch Song, lova att ni ger Fairy Queens en chans ändå - det är den värd!  


Favoritcitat




//Frida





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar