2016-01-26

Se dig inte om

Titel: Se dig inte om
Författare: Anne Cassidy
Serie: Jennifer Jones, #2
Antal sidor: 300
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2015

Kan tex köpas här: Adlibris Bokus


Tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret! 

Kate Rickman är en helt vanlig 19-åring. Hon pluggar, jobbar extra på turistbyrån och delar lägenhet med två andra tjejer. Ibland går hon ut på krogen för att festa och träffa killar, men det blir aldrig allvar med någon. Hennes liv är ganska trist och händelselöst. Vardagligt och lugnt.

Det ingen vet är att Kate inte alltid har hetat Kate. Ett tag hette hon Alice. Och innan dess hette hon Jennifer. Jennifer Jones. 



Se dig inte om är den spännande, fristående fortsättningen på En andra chans. Alice Tully har bytt namn till Kate Rickman, men hennes förflutna finns kvar. Det som hände den där vårdagen när hon fortfarande var Jennifer Jones - när hon följde med kompisarna ner till sjön - går inte att glömma. Och Kate måste försöka hantera det, på ett eller annat sätt. 

Se dig inte om är den fristående fortsättningen på En andra chans, vilken jag inte har läst, men som jag är säker på ligger i någon av bokhyllorna hemma hos föräldrarna. Jag är alltid lite skeptisk till "fristående fortsättningar" eftersom jag sällan tycker att de är särskilt fristående och vill helst läsa böckerna i rätt ordning ändå. Men eftersom jag inte hade tillgång till första boken när jag fick hem Se dig inte om kastade jag mig över den i alla fall och hoppades på det bästa. I det här fallet stämmer beskrivningen fristående fortsättning faktiskt väldigt bra för Se dig inte om klarar sig alldeles förträffligt på egna ben. Har du planer på att läsa En andra chans och inte tycker om spoilers ska du inte läsa den här först eftersom den avslöjar slutet på första boken, men annars är det bara att läsa på. Första bokens händelser vävs in snyggt och det är inga problem att hänga med i historien trots att man missat en hel bok.


Jag föll för Se dig inte om nästan direkt. Anne Cassidy skriver på ett sätt som enkelt fångar in läsaren och sedan håller en i ett järngrepp till sista sidan är läst. Det är väldigt spännande, men inte på det där actionpackade och fartfyllda sättet, utan det är en mer långsam, krypande spänning med fokus på den psykologiska biten. Det finns något där som gör att jag att jag bara måste veta hur det ska gå för Kate, hur hon ska klara av att hantera den jobbiga situationen hon hamnat i. Det är otroligt tänkvärt och Kates historia liknar inte något jag läst tidigare. Det är omöjligt att slita sig. Det blir en explosion av tankar och känslor som stormar omkring och jag önskar att det aldrig ska ta slut.

OBS! Har du inte läst första boken men vill göra det, ska du inte fortsätta läsa eftersom resterande delar av recensionen kommer att spoila händelserna i den! 

Det som jag tycker mest om med boken och det som onekligen gör den intressantare än vad den annars hade kunnat vara, är att vi får se hur livet kan se ut för något som blivit dömd för ett brott och sedan blivit frisläppt. Det är sällan man får det perspektivet, i vart fall har jag inte läst någon sådan bok tidigare. Det är väldigt tankeväckande alltihop och ställer verkligen många viktiga och intressanta frågor till sin spets. Går det någonsin att förlåta? Har den som avtjänat sitt straff rätt att få en ny chans, eller var straffet inte nog? Ska personen leva som utstött resten av livet? Var går gränsen för när ett straff kan avtjänas och när det aldrig någonsin kan avtjänas? Det är verkligen svårt det där, men det är bra att boken visar båda sidor av problemet. Det är så lätt att glida in på ett spår och dela in världen i svart och vitt, strunta i gråskalorna. Se dig inte om uppmärksammar gråskalorna och jag gillar det skarpt. 

Jag lider verkligen med Kate när hon gör allt hon kan för att börja om på nytt, göra rätt för sig och lämna de hemska barndomshändelserna bakom sig. Samtidigt förstår jag reaktionen från samhället när det kommer fram vem hon är. Går det verkligen att lita på henne? Vem vet om hon kommer att göra något liknande igen?  Det är inte konstigt att Kates namn poppar upp när ett liknande brott begås i staden där hon numera bor under skyddad identitet, men polisens agerande är under all kritik. Kate blir behandlad på ett hemskt och orättvist sätt. Vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisats? Vad Kate än gör, är det så tydligt att hon aldrig kommer att bli fri från det som hände när hon var tolv. Hon kommer att få leva med andra människors dömande blickar resten av livet. 

Sammanfattat är Se dig inte om är en spännande och tankeväckande psykologisk thriller i ett lite långsammare tempo som är helt omöjlig att lägga ifrån sig. Jag rekommenderar den varmt! 


//Frida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar