2016-02-08

M varken mer eller mindre

Titel: M varken mer eller mindre
Författare: Petra Backström
Serie: - 
Antal sidor: 269
Utgivningsår: 2016

Kan tex köpas här: Adlibris  Bokus 

Tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret! 

Vi har exet som jag fortfarande ligger med
vi har stalkern som aldrig ger sig
vi har kompisens pappa som stöter på mig
och vi har killen som jag inte vet om jag borde falla för
Det är lätt att se tillbaka och tänka: Vad såg jag i dom andra tre?
Men man vet ju så lite innan allt har hänt.

Maj är 19 år och tycker om när saker är lättkategoriserade och logiska. När man efter en kort överläggning kan komma fram till ett klockrent beslut genom att väga fördelar mot nackdelar. Då är kärleken en svår nöt att knäcka. Nu har Maj trasslat in sig i fyra kärlekshistorier samtidigt. Och hur hon än försöker reda ut tillvaron blir det bara värre. För att lösa situationen uppfinner hon ett känsloexperiment. Hur vore det att helt enkelt testa att bara gå på känsla ett tag och se vad som händer?

M varken mer eller mindre är ett strålande exempel på hur träffsäkra, smarta och underbara svenska ungdomsböcker kan vara. Det var det korta stycket i början av beskrivningen som från början fångade mitt intresse (På riktigt, hur bra är inte den beskrivningen?) och jag kände direkt att det var en bok som jag helt enkelt var tvungen att läsa. Efter bara ett par sidor var jag så inne i berättelsen att man hade fått slita boken ur mina händer för att få mig att sluta läsa. Beroendeframkallande i kubik och på riktigt helt omöjlig att lägga ifrån sig! De korta kapitlen med smått cliffhangerliknande slut gör den dessutom till perfekt sträckläsning. Jag kan nästan garantera att du kommer att tänka "bara ett kapitel till.." och sedan kommer boken plötsligt att vara slut och du kommer undra hur det kunde gå så fort. Det kan väl omöjligt vara slut redan? Det måste finnas mer, jag vill ju aldrig att det ska ta slut.  

Jag måste erkänna att jag och Maj inte riktigt kom överens i början. Berättarstilen tilltalade mig inte och jag tyckte mest att det kändes stapplande och korthugget. Det problemet försvann däremot spårlöst ett par kapitel in när jag lärt känna Maj lite bättre. Plötsligt insåg jag hur himla rätt berättarstilen var för Maj. Den var verkligen Maj:ig. Jag gick från att inte tycka om berättarstilen till att totalförälska mig i den på mindre än en sekund. När man läser får man verkligen känslan av att man befinner sig i Majs huvud och jag tycker så, så mycket om det. Väldigt skickligt gjort av Backström! Språket är rappt, smart och väldigt, väldigt träffsäkert. Det påminner lite om Lisa Bjärbo, så om du tycker om hennes böcker är sannolikheten stor att du kommer att gilla M varken mer eller mindre också. Samtidigt har Backström en egen och unik röst som ger känslan av att man, om man fick läsa en sida ur en massa olika böcker, skulle kunna hitta hennes utan problem. Väldigt imponerande att redan i sin debutbok kunna briljera med språket på det sättet. Det ska bli otroligt spännande att se vad Backström kommer att skriva i framtiden och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte redan nu längtar lite smått ihjäl mig efter mer. Det spelar egentligen ingen roll vad, bara mer. 

Aldrig hade jag trott att jag skulle tycka att en vardagsskildring med trassliga kärleksrelationer skulle vara spännande, men M varken mer eller mindre är verkligen spännande. Kanske inte spännande i actionpackad fantasystil, men ändå spännande. På ett lågmält, men intensivt sätt. Jag skäms nästan lite över hur involverad och smått besatt jag blev av Majs extremt trassliga relationer med de fyra killarna. Det är så beroendeframkallande och spännande och jag bara måste veta hur det ska gå. Känslorna stormar omkring och jag hinner knappt med själv. Det pendlar mellan skratta-rakt-ut-roligt och ont-i-magen-jobbigt. Det händer så mycket, men samtidigt ingenting. Det är en så konstig känsla, men på något sätt är det kanske så livet känns för det mesta. Allt och ingenting på samma gång. Inget mellanting. I vilket fall är det så himla skarpt och träffsäkert och jag vill bara ha mer, mer, mer. 

Jag måste ägna några rader åt huvudpersonen Maj, som efter vår lite mindre bra start, växte väldigt mycket under historiens gång. Såhär i efterhand kan jag säga att jag tycker väldigt mycket om henne. Hon är så självklar på något vis. Hon är verkligen "M varken mer eller mindre", hur klyschigt det än låter. De andra karaktärerna är kanske inte lika självklara som Maj, men det sätter sina spår i alla fall. Backström har lyckats skapa ett brett persongalleri och samtidigt hålla sig borta från trista klyschor. Varenda en av karaktärerna känns trovärdiga och som personer man skulle kunna stöta på ute på Stockholms gator. Eller någon annan stads gator för den delen. Eller på någon helt annan plats. Det jag vill säga är att karaktärerna verkligen känns som personer. Än en gång, väldigt skickligt av Backström. 

Redan vid första ögonkastet kände jag att M varken mer eller mindre skulle vara en bok för mig, och den både levde upp till och överträffade mina förväntningar. Jag älskar att följa med Maj på hennes berg- och dalbaneliknande kärleksexperiment. Det är trassligt, roligt, panikartat, tankeväckande, spännande och ganska så väldigt underbart. Behöver jag ens nämna att jag rekommenderar den till precis alla? Nu gör jag det i alla fall. Läs, läs, läs! 

Favoritcitat

"Vi ska se om allt blir bra uppe på Globen." 


//Frida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar