2016-03-14

Nya YA-boksläpp 14/3 - 20/3

Omslagsbild: Jag lever, tror jagJag lever, tror jag - Christine Lundgren

Det är våren i trean och Kims bästa vän Moa är död. Hon har kört ihjäl sig. Och hela Kims tillvaro rasar samman. Hur kunde det hända? Var det verkligen en olycka, eller gjorde hon det med flit? Kim kan inte gå till kyrkogården på dagarna, hon går dit på natten istället. Hon försöker få ordning på sina känslor, allt det där som bara bubblar och gnager. Hon försöker låtsas som att allt är som vanligt, alla andra verkar ju lyckas med det, men ingenting kommer någonsin bli som förut igen.

När boken är slut har det gått 218 dagar sen Moa dog, och Kim börjar långsamt att lära sig hantera sin nya tillvaro. Hon är ju faktiskt kvar.

Jag lever, tror jag är en sorglig, hjärtskärande berättelse, men den är också rolig och mycket träffsäker. Om relationer, vänskap, hemligheter, att bli sviken av någon som inte längre finns.



Exit, Pursued by a BearExit, Pursued by a Bear - E.K. Johnston

Hermione Winters has been a flyer. She’s been captain of her cheerleading team. The envied girlfriend and the undisputed queen of her school. Now it’s her last year and  days and those labels are fading fast. In a few months she’ll be a different person. She thinks she’s ready for whatever comes next.

But then someone puts something in her drink at a party, and in an instant she finds herself wearing new labels, ones she never imagined:

Victim. Survivor. That raped girl.

Even though this was never the future she imagined, one essential thing remains unchanged: Hermione can still call herself Polly Olivier’s best friend, and that may be the truest label of all.


Heartbreaking and empowering, Exit, Pursued by a Bear is the story of transcendent friendship in the face of trauma.

Fler nya boksläpp

The Other Side Of Gravity (Oxygen #1) A Drop of Night Yellow Brick War (Dorothy Must Die, #3) The First Time She Drowned
Divah The Missing Finding Hope

Svenska böcker/översättningar

Förlorade själars stad Vattnet drar

Mina tankar

Väldigt många spännande böcker den här veckan också. Högst upp på önskelistan ligger Jag lever, tror jag, Exit, persued by a bear och The Other Side of Gravity. Jag är även nyfiken på Vattnet drar och A Drop of the Night



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar