2013-01-04

12 bästa böckerna 2012

Agnes

12 bästa böckerna 2012

Har inte räknat med några omläsningar och de ligger inte i någon speciell rangordning.


Insurgent (Divergent, #2)

Insurgent (Divergent #2) - Veronica Roth
Åh, denna underbara bok <3 Minst lika asbra som första boken och utan tvekan den bästa boken jag läste under 2012 (om man nu inte räknar med Divergent, som ju var en omläsning för min del^^) Spänning, våld, kärlek, de mest älskvärda (och hatade) karaktärerna... den här boken har allt. 

Jellicoe Road

Jellicoe Road - Melina Marchetta
Hade bara hört bra saker om den här boken och var verkligen superspänd på att läsa den. Blev lite överraskad när den överträffade mina förväntningar på det sättet som den gjorde. Tycker det är helt otroligt hur en bok kan gripa tag i en och sätta sig fast så. Mot slutet gick det inte att hålla tillbaka tårarna och det värkte och hade sig i hjärtat. Förhoppningsvis blir det en omläsning av den detta året.

The Unbecoming of Mara Dyer (Mara Dyer, #1)

The Unbecoming of Mara Dyer (Mara Dyer #1) - Michelle Hodkin
Här har vi en av mina absoluta favoritböcker. Den var bara så väldigt... konstigt och skum och helt enkelt skitbra. Liknar inget jag läst förut och det gillar jag. Sen är det omöjligt att inte förälska sig i karaktärerna. Blir en omläsning innan jag kastar mig in i del två, som jag ser jättemycket fram emot att få läsa.

I'll Be There

I'll Be There - Holly Goldberg Sloan
Den här boken har ett av de snyggaste omslagen någonsin. Vet inte varför, det bara är så. Älskar det! Förälskade mig direkt i de underbara karaktärerna och den sorgliga historien tvingade fram en del tårar. En riktigt snyfthistoria med andra ord. Precis sånt som jag gillar.

Delirium (Delirium, #1)

Delirium (Delirium #1) - Lauren Oliver
Hade höga förväntningar på den här och blev så glad när boken faktiskt levde upp till dem, vilket brukar vara rätt ovanligt. Spännande och ovanlig handling där allt som har med kärlek att göra är förbjudet leder till dödsstraff i stort sett. Härliga karaktärer som växer genom hela boken. Cliffhangern i slutet gjorde mig galen!

Chasing Brooklyn

Chasing Brooklyn - Lisa Schroeder
Ännu en av mina favoritböcker. Fast skriven på vers. Älskar sättet som Schroeder skriver på, är så himla fint och det går rätt in i hjärtat på en. Chasing Brooklyn är både sorglig och vacker och den ligger högt upp på min omläsningslista, tillsammans med de andra böckerna av Schroeder.


Chosen Ones (The Lost Souls, #1)

Chosen Ones (The Lost Souls #1) - Tiffany Truitt
Den här var lite lik Delirium, lite samma tema där karaktärerna lever i ett samhälle som förbjudit kärlek, men det var faktiskt ingenting jag störde mig på, snarare tvärtom. De fanns ju mycket som skiljde dem åt och likheterna var ju ändå sånt som jag tyckte om. Det fick faktiskt allt att kännas lite mer realistiskt på något sätt, som om det blev snäppet mer verkligt när man redan hade fått höra en liknande skildring av ett eventuellt framtida samhälle. Jag fick lite "tänk om.."-känsla av det hela.

Amy and Roger's Epic Detour


Amy and Roger's Epic Detour - Morgan Matson
Jättesöt road trip-bok som passade perfekt att läsa på sommaren. Tyckte det var helfestligt att man fick se alla låtlistor och platser som karaktärerna besökte på sin resa genom USA. Allt kändes ju genast mer trovärdigt och gjorde det lite roligare att läsa.

Take Me There

Take Me There - Carolee Dean
En sorglig bok om förlust och kärlek och sökandet efter sanningen. Tyckte det var jättefint att det var varvat med både "vanlig text" och dikter som passade ihop med texten. Fanns en hel del dikter som jag fastnade extra för, som är roliga att gå tillbaka och läsa igen.

Blodröd väg

Blodröd väg (Dustlands #1) - Moira Young
Det här var en väldigt spännande bok med högt tempo och en hel del oväntade vändningar. Tog lite tid innan man vande sig vid språket, men sen kändes det helt naturligt att det var skrivet i slang. Kommer ihåg att jag blev riktigt förälskad i den här boken och jag ser verkligen fram emot att få läsa del två!

City of Ashes (The Mortal Instruments, #2)

City of Ashes (The Mortal Instruments #2) - Cassandra Clare
Andra delen i denna underbara serie. Jag vet egentligen inte vad jag ska säga om den här mer än att i stort sett allting är skitbra. Karaktärerna, miljöerna, spänningen, mystiken...

The Hunger Games (The Hunger Games #1)

Hungerspelen - Suzanne Collins
Jag vet, hehe, jag var sist ut i världen med att läsa den här boken^^ Men ändå. Hur skulle jag inte kunna ha med den i den här listan? Behöver ju inte säga något om den egentligen, alla vet ju redan hur sjukt bra den är..?!

Frida

12 bästa böckerna 2012

Jag har inte tagit med några omläsningar och inte heller rangordnat dem eftersom jag tyckte att det var alldeles för svårt  ^^ 


Divergent (Divergent, #1)

Divergent - Veronica Roth
Jag vet att jag skrev att jag inte skulle sätta böckerna i någon ordning efter hur bra jag tyckte att de var eftersom det är alldeles för svårt, men Divergent är helt klart den bästa boken som jag läst i år. Jag har hunnit läsa den tre gånger  och har älskat den lite mer för varje gång. Den har allt som jag vill att en bra bok ska ha, och den stannar kvar hos en även efter att man vänt sista bladet.  

The Unbecoming of Mara Dyer (Mara Dyer, #1)

The Unbecoming of Mara Dyer - Michelle Hodkin
Jag hade extremt höga förväntningar på den här boken eftersom och det underbara var att den verkligen levde upp till dem. Jag tyckte otroligt mycket om den. Så spännande och oförutsägbar. Jag älskade att man aldrig riktigt visste vad som var på riktigt och hela boken är ganska så förvirrande, men på ett bra sätt. Ska ge mig på fortsättningen så snart jag bara kan, och hoppas att den är minst lika bra.

Crossed (Matched, #2)

Crossed (Matched, #1) - Ally Condie
Medan jag läste boken tyckte jag om den, men inte mycket mer än så. Det var inte förrän ett tag efter jag läst ut den som jag insåg hur mycket jag faktiskt tyckt om boken. Den växte ju mer jag tänkte på den och jag började sakna karaktärerna och världen. Nu när jag tänker tillbaka på den så skulle jag säga att den var väldigt bra, och jag ser riktigt mycket fram emot att få läsa den sista boken i serien.

Saving Francesca

Saving Francesca - Melina Marchetta
Jellicoe Road kommer antagligen alltid att vara min absoluta favoritbok av Marchetta, men Saving Francesca hamnar inte långt bakom. Jag älskade i princip allt med boken och den fick mig verkligen att känna tusen olika känslor på en och samma gång. Karaktärerna är mer än underbara och jag kan inte förstå hur Marchetta alltid lyckades få dem så levande, så verkliga.

My Soul to Take (Soul Screamers, #1)

My Soul To Take - Rachel Vincent
Jag hade inte särskilt höga förväntningar på den här serien när jag plockade upp första boken, men oj så bra den visade sig vara. Jag har svårt för att precisera vad det är som är som gör den så bra, men bra är den! Den har en lagom dos av allt - spänning, kärlek, humor, intressanta karaktärer och varelser.

Born Wicked (The Cahill Witch Chronicles, #1)

Born Wicked - Jessica Spotswood
Det var det otroligt fina omslaget som fick mig att köpa boken, och som tur var visade sig boken vara riktigt bra också. Jag har alltid varit svag för historier som utspelar sig långt tillbaka i tiden, och lägger man dessutom till lite övernaturliga inslag, i det här fallet häxor, så blir det ännu lite bättre. Är riktigt nyfiken på fortsättningen som släpps i år.

Soulless (Parasol Protectorate, #1)

Soulless - Gail Carriger
Den här boken överraskade mig verkligen och jag tyckte mycket mer om den än vad jag först trodde. Jag älskar verkligen världen och humorn. Brukar mest le, eller fnissa lite tyst åt roliga saker i böcker men den här fick mig verkligen att skrattat rakt ut.

Graceling (Graceling Realm, #1)

Graceling - Kristin Cashore
Graceling är verkligen en av mina absoluta favoriter det här året. Tycker mycket om både världen och karaktärerna. Det är en spännande historia med djup och den lämnar spår i en även efter att man läst ut den.

I Heart You, You Haunt Me

I Heart You, You Haunt Me - Lisa Schroeder
Min första versbok och  absolut inte den sista. Älskar det skrivsättet. Så vackert och det går verkligen rakt in i hjärtat på en på ett sätt som jag inte riktigt upplever med "vanliga". Historien i sig är inte så speciell, men skrivsättet gör den till något alldeles extra.

The Selection (The Selection, #1)

The Selection - Kiera Cass
En väldigt söt och mysig bok, som samtidigt har en hel del djup om man verkligen engagerar sig i historien. Älskade slottsmiljön där stora delar av boken utspelade sig och fastnade för en hel del av karaktärerna. Tycker att serien har mycket potential och ser galet mycket fram emot uppföljaren.

Lament (Books of Faerie, #1)

Lament - Maggie Stiefvater
En älvbok som jag verkligen tyckte om. Framför allt var det Siefvaters magiska språk som fängslade mig men tyckte även att historien var underhållande och spännande. Gillade att älvorna var så lömska och att man aldrig riktigt visste var man hade dem. Vill läsa fler böcker med den typen av älvor!

Udda Verklighet (Udda Verklighet #1)

Udda Verklighet - Nene Ormes
Den här boken läste jag ut precis innan årsslutet och en recension på den kommer troligtvis i veckan, men eftersom den är med i den här listan kan ni ju redan nu förstå att jag tyckte mycket om den. Jag älskar att den utspelar sig i Malmö eftersom jag känner till en hel del av platserna som nämns, vilket gör det mer levande. Tycker även att hela grejen med sära är väldigt spännande.


2 kommentarer:

  1. Chasing Brooklyn blev jag väldigt nyfiken på nu :D

    SvaraRadera
  2. Alltså sååå många fina och bra böcker! :D Chasing Brooklyn <3 Graceling <3 Udda verklighet <3 Soul Screamers <3 Jellicoe Road

    SvaraRadera