2013-01-06

Udda Verklighet


Titel: Udda Verklighet
Författare: Nene Ormes
Serie: De sära, #1
Antal sidor: 254
Förlag: Styxx Fantasy
Utgivningsår: 2010

I hela sitt liv har Udda plågats av hallucinationer och onda drömmar. Men en natt händer något som förändrar hennes liv och hennes världsbild för alltid. Hon drömmer om en kvinna som flyr för sitt liv på spårområdet vid Malmö Central. Det blir upptakten till en jakt genom Malmös gator och hus, genom nutid och dåtid, där fiende och vän är svåra att skilja åt och där ett enda felsteg kan betyda skillnaden mellan liv och död. Udda upptäcker en annan verklighet, långt ifrån det vardagliga livet i Malmö. En värld som befolkas av hamnskiftare, orakel och magiska lotsar – rivaliserande grupper som alla är mycket intresserade av den sanndrömmande Udda.





Ni vet de där böckerna som man så gärna vill läsa, men som ändå antingen blir stående olästa i bokhyllan i en mindre evighet eller aldrig lyckas komma med i ens bokbeställningar? De där böckerna som, när man väl plockar upp och börjar läsa, visar sig vara precis så bra som man hoppats och får en att vilja banka huvudet i väggen för att man inte läst den tidigare. Udda Verklighet är en av de där böckerna.

Udda Verklighet utspelar sig i en av mina absoluta favoritstäder, Malmö, och det är väldigt roligt att, för en gångs skull, faktiskt känna till platserna som nämns, och till och med ha varit där! Det blir mycket mer levande och historien känns skrämmande nära den egna verkligheten. Jag är dock nästintill bergsäker på att även ni som inte har besökt Malmö kommer att uppleva det som att ni faktiskt har varit där/är där, för beskrivningarna är väldigt levande och detaljrika.

Världen som Ormes presenterar är otroligt intressant och jag gillar att man upptäcker den i samma takt som huvudpersonen Udda. Visst, det var lite frustrerande ibland, men på ett bra sätt. Det fick en att flyga fram över sidorna eftersom man ville ha svar på alla sina frågor.

Jag gillade huvudpersonen Udda riktigt mycket. Hennes berättarröst var härligt ”vardaglig” och bidrog till den verklighetskänsla som genomsyrar hela boken. Men min favoritkaraktär är nog ändå Imona. Tycker att hon är riktigt häftig, och sådär lite lagom mystisk. Hoppas på att få se mer av henne  i nästa bok. Hemming gillar jag också, men min tendens att måla upp honom som en ung man med en gammal mans ansikte förvirrade saker och ting en aning. Måste vara hans vita hår och det ovanliga namnet som lockat fram den knasiga bilden. ^^  

Som jag nämnde tidigare så har Udda Verklighet en väldigt realistisk känsla över sig, och det är det som jag gillar allra mest med boken. Allt känns så nära och så verkligt, och vissa stunder är man så inne i historien att man helt glömmer bort att man sitter tryggt hemma i soffan och inte alls befinner sig i en nära-döden situation. Även om inte huvudsyftet med boken inte är att skrämmas, i alla fall så tror jag inte det, blev jag riktigt rädd flera gånger och en del  karaktärer är så briljant men obehagligt beskrivna att man får känslan av att vilja springa iväg och gömma sig och aldrig gå ut igen.

Udda Verklighet överträffade verkligen mina förväntningar, och jag är väldigt glad att jag hittat en svensk bok som jag, utan att ljuga det minsta, kan säga att jag tycker riktigt, riktigt mycket om. Har redan påbörjat andra boken, Särskild, och hoppas på lika många jag-kan-inte-sluta-läsa och aahh-jag-kommer-att-dö upplevelser som i fösta boken.




// Frida


1 kommentar: