2014-12-03

Minirecensioner x 3

Anne of Green Gables (Anne of Green Gables, #1)Titel: Anne of Green Gables
Författare: L.M Montgomery
Serie: Anne of Green Gables, #1
Antal sidor: 320
Everyone's favorite redhead, the spunky Anne Shirley, begins her adventures at Green Gables, a farm outside Avonlea, Prince Edward Island. When the freckled girl realizes that the elderly Cuthberts wanted to adopt a boy instead, she begins to try to win them and, consequently, the reader, over.

Anne of Green Gables
kan nog vara en av de sötaste och charmigaste böcker jag någonsin läst. Letar man efter action, högt tempo och spänning är det här inte rätt bok, men vill man ha en mysig historia som både leder till många skratt och till en hel del tårar är det här precis rätt. Dessutom kan Anne vara en av de härligaste huvudkaraktärerna någonsin. Hon alltid så full av livsglädje och jag älskar att hon alltid har svar på tal. Ibland är hon kanske lite väl envis, men det är lite av charmen med henne. 



Anne of Avonlea (Anne of Green Gables, #2)Titel: Anne of Avonlea
Författare: L.M Montgomery
Serie: Anne of Green Gables, #2
Antal sidor: 304

At sixteen, Anne is grown up...almost. Her gray eyes shine like evening stars, but her red hair is still as peppery as her temper. In the years since she arrived at Green Gables as a freckle-faced orphan, she has earned the love of the people of Avonlea and a reputation for getting into scrapes. 

Jag älskade Anne of Green Gables, men tyvärr imponerade uppföljaren Anne of Avonlea inte alls lika mycket på mig. Det känns som att författaren egentligen inte ville skriva en uppföljare, för all den kärlek som fanns i första boken är som bortblåst. Nästintill i alla fall. De är fortfarande samma älskvärda karaktärer och Anne är fortfarande lika underbar, men historien är mycket svagare. Jag kommer troligtvis inte att läsa resterande böcker i serien, men jag kan verkligen rekommendera tv-serien om man är nyfiken på hur det går för Anne och de andra. De har ändrat ganska mycket i tv-serien, men om du frågar mig har de ändrat det till det bättre och lyckats sammanfatta en annars ganska långdragen historia på ett väldigt bra sätt. 




Saga, Volume 1Titel: Saga 
Författare: Brian K. Vaughan & Fiona Staples 
Serie: Volym 1
Antal sidor: 160

When two soldiers from opposite sides of a never-ending galactic war fall in love, they risk everything to bring a fragile new life into a dangerous old universe. 

Jag hade hört otroligt mycket gott om Saga-serien, framförallt inom Booktube, så mina förväntningar var minst sagt höga. Tyvärr var de nog förväntningar som gjorde att jag jag inte tyckte särskilt mycket om seriealbumet. Jag blev faktiskt väldigt besviken. Tecknarstilen var helt okej, men inte riktigt i min smak. Jag gillar grundidén med historien eftersom den på ett effektivt sätt visar på problem som kan appliceras på dagens samhälle, men jag gillar inte utförandet. Trots bristerna är jag ändå lite nyfiken på uppföljarna, så om jag lyckas få tag på dem på biblioteket kommer jag förmodligen läsa dem. 


//Frida



5 kommentarer:

  1. Vilket vackert omslag till Anne of Green Gables du har hittat. Är det en köpbok eller har du laddat ner den? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en köpbok. Hittade den på en bokoutlet i Höganäs, så jag är inte helt säker på att den går att få tag på längre. Det är i alla fall Random House UK som har gett ut den och isbn-nr är 0099582643 :)

      Radera
  2. Åh va synd att du inte gillade Saga, jag bara älskar den serien. Väntar sååå på vol 4! Så galet spännande!

    Hoppas du kan läsa om och gilla de bättre nästa gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ska ge de andra en chans om jag hittar dem i biblioteket :)

      Radera