2014-12-27

The Forgotten Ones

The Forgotten Ones (The Danaan Trilogy, #1)Titel: The Forgotten Ones
Författare: Laura Howard
Serie: The Danaan Trilogy, #1
Antal sidor: 197
Utgivningsår: 2013

Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus | Amazon

Allison O'Malley's plan is to go to grad school so she can get a good job and take care of her schizophrenic mother. She has carefully closed herself off from everything else, including a relationship with Ethan, who she's been in love with for as long as she can remember.

What is definitely not part of the plan is the return of her long-lost father, who claims he can bring Allison's mother back from the dark place her mind has gone. Allison doesn't trust her father, so why would she believe his stories about a long forgotten Irish people, the Tuatha de Danaan? But truths have a way of revealing themselves. Secrets will eventually surface. And Allison must learn to set aside 
 plan and work with her father if there is even a small chance it could restore her mother's sanity.


Jag snubblade över The Forgotten Ones när jag letade efter kindleböcker på amazon. Trots ganska höga betyg och mycket lovord, förväntade jag mig inte särskilt mycket, men jag blev verkligen positivt överraskad. På knappt tvåhundra sidor lyckas Howard få med en spännande historia, intressant irländsk folklore och mytologi, fina familjerelationer, massa humor och en übersöt kärlekshistoria.

Det jag gillar mest med boken är helt klart all mytologi och Danaan-folket. Jag hade gärna sett ännu mer av det, men med tanke på hur kort boken är förstår jag att det inte är möjligt att få med mer, utan att behöva ta bort annat viktigt. I vilket fall älskar jag varje sekund som Danaan-folket är med -  de är så obehagliga och fascinerande på samma gång. Tycker verkligen om när man inte kan vara helt säker på var man har karaktärerna, om de är goda eller onda. 

Något annat som jag verkligen uppskattar med boken är de fina relationerna mellan karaktärerna. På ytan kan det verka väldigt mycket som insta-love och insta-vänskap, men med tanke på att karaktärerna känt varandra långt innan vi får lära känna dem, upplever jag det inte alls som insta-love/insta-vänskap. Howard har lyckats väldigt bra med att få relationerna trovärdiga, trots att vi som läsare kastas in i historien och missar själva uppbyggandet av relationerna. Vänskapen mellan Allison och kusinen är så fin och relationen mellan Allison/mamman/mormor/morfar är också superfin. Jag tycker verkligen om att just relationerna - framförallt vänskaps- och familjerelationerna - får ta så mycket plats. Det så ovanligt i ungdomsböcker och det är synd. Oftast får kärleksrelationen all uppmärksamhet, men här finns den bara med i bakgrunden, sådär lagom mycket. Och den är supergullig. Satt och log som en tok mest hela tiden. 

Boken håller ett högt tempo hela tiden, vilket i och för sig är nödvändigt med tanke på hur kort den är, och jag tycker om att det händer saker precis hela tiden, men det kan gå lite väl fort ibland. Speciellt när Danaan-folket kommer in i bilden och komplicerade, outtalbara namn bildar ett virrvarr som är svårt att ta sig ur. Jag hade väldigt svårt att hålla isär vem som var vem och det var först när boken var slut som jag hittade en lista över alla karaktärer och hur deras namn uttalades. Nu har jag i alla fall stenkoll på vilka alla är, vilket säkerligen underlättar när jag läser andra boken i serien. 

För att sammanfatta är The Forgotten Ones är en mysig, humoristisk och spännande paranormal-bok med fina karaktärsrelationer och intressant irländsk mytologi och folklore. Jag kan verkligen rekommendera den om du letar efter en underhållande och snabbläst bok. 



//Frida

1 kommentar:

  1. SV: Tack så mycket! Har undrat så himla mycket hur man kunde få bort det! ;D

    SvaraRadera