2014-12-05

The Thousand Dollar Tan Line

The Thousand-Dollar Tan Line (Veronica Mars, #1)Titel: The Thousand Dollar Tan Line
Författare: Rob Thomas & Jennifer Graham
Serie: Veronica Mars, #1
Antal sidor: 324
Förlag: Vintage
Utgivningsår: 2014

Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus

OBS! Boken är en fortsättning på tv-serien och filmen, så om du inte sett dessa rekommenderar jag att du inte att du läser handlingen. Den innehåller spoilers!

Ten years after graduating from high school in Neptune, California, Veronica Mars is back in the land of sun, sand, crime, and corruption. She's traded in her law degree for her old private investigating license, struggling to keep Mars Investigations afloat on the scant cash earned by catching cheating spouses until she can score her first big case.

Now it's spring break, and college students descend on Neptune, transforming the beaches and boardwalks into a frenzied, week-long rave. When a girl disappears from a party, Veronica is called in to investigate. But this is not a simple missing person's case. The house the girl vanished from belongs to a man with serious criminal ties, and soon Veronica is plunged into a dangerous underworld of drugs and organized crime. And when a major break in the investigation has a shocking connection to Veronica's past, the case hits closer to home than she ever imagined.


Tv-serien om Veronica Mars är en av mina absoluta favoritserier någonsin. Den innehåller en perfekt mix av mysterier, vänskap, humor, himlastormande känslor och kärlek. Dessutom är Veronica en awesome huvudkaraktär. Hon är självständig, smart och har precis lagom mycket sassiness. Gissa om jag blev glad när jag fick veta att de tänkte fortsätta serien genom böcker? Jag hatade slutet på tv-serien och ville bara ha mer, mer, mer. Filmen stillade mitt habegär en aning, men jag ville fortfarande ha mer, så avslöjandet om böckerna gav mig världens lyckorus. 

Var boken så bra som jag hade hoppats på? Nja, inte riktigt. När förväntningarna är så höga som mina var och när boken har en fantastisk tv-serie att leva upp till, är det svårt lyckas till hundra procent. Det är i princip omöjligt. Jag är superglad över att jag fick Veronica Mars-böcker, men med handen på hjärtat hade jag mycket hellre sett en fortsättning i tv-serie format. Det var i det formatet historien hörde hemma. Det var där den var som bäst. 

Men tillbaka till boken. Jag älskar att få återse alla karaktärer igen. Det känns som att jag har känt dem hela mitt liv och jag tycker att Rob Thomas lyckats fantastisk bra med att överföra karaktärerna från tv-serie till bokformat. De är precis samma älskvärda och underbara karaktärer och det kan omöjligt vara lätt att få till det så bra. Det enda som jag har att klaga på vad gäller karaktärerna är att det känns som att de har fastnat på college, trots att det ska ha gått mer än tio år sedan vi såg dem sist. Visst är jag glad över att det är samma karaktärer, som jag känner så väl, men lite karaktärsutveckling är väl inte för mycket begärt? Det har faktiskt gått tio år, men det känns som att alla har stått och trampat på samma ställe i väntan på att få fortsätta sin historia. 

Mysterierna i tv-serien var alltid geniala, med många oväntade tvistar och spänning på hög nivå. Mysteriet i The Thousand Dollar Tan Line är kanske inte det bästa, men helt klart över godkänt. Stämningen från tv-serien infinner sig direkt och det känns nästan som att jag tittar snarare än läser. Känslan man får skriker verkligen tv-serie och inte bok, men i det här fallet är det faktiskt bara bra. Det passar historien. Jag visste aldrig vilken riktning historien skulle ta och det fanns flera oväntade tvistar som höll igång spänningen boken igenom. 

The Thousand Dollar Tan Line är perfekt för Veronica Mars-fantaster, men jag skulle nog inte rekommendera den om du inte sett tv-serien. Utan all bakgrundsinfo och utan en stark relation till karaktärerna, tror jag inte att boken sticker ut från mängden, eller ens skulle räknas som speciellt bra. Det är inget fel på historien egentligen, men jag tror att det kan bli ganska platt om man inte har tv-serien som grund. Det är verkligen kärleken till tv-serien som gör att boken går från okej till väldigt bra. 


Favoritcitat

“There weren’t many people in this world who would let you be vulnerable and still believe you were strong.” 


//Frida

2 kommentarer: