2015-06-28

Kickar

Titel: Kickar
Författare: Staffan Cederborg
Serie: -
Antal sidor: 246
Förlag: Opal
Utgivningsår: 2015
Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus

Tack till Opal för recensionsexemplaret! 

Joel glider runt med kompisar i en het sommarstad, och i väntan på vaddetnuär hittar han och Kaspar på egna små pranks. När Cornelia flyttar till stan blir Joel fullständigt förhäxad av henne. Hon ritar om hans stjärnhimmel. Men kompisen Linn gör allt för att fånga Joel och är ibland för svår att motstå. Joels till en början händelselösa liv blir plötsligt ganska komplicerat på flera plan.

Mammans man Vincent går över gränser som Joel inte kan tolerera, och efter en virvelström av droger, sex och våld befinner han sig på ett hotell i Stockholm med blodiga kläder. Allt faller sönder. Eller faller allt på plats? Och har han förstört allt med Cornelia nu?



Jag hade faktiskt aldrig hört talas om varken författaren eller boken innan jag blev kontaktad av Opal förlag om en bokträff de tänkta anordna tillsammans med några andra förlag. Kickar var en av de fyra böcker som vi skulle få läsa och Cederborg en av författarna som vi skulle få lyssna på under själva träffen. Jag är väldigt glad att jag fick det där mejlet för annars hade jag med största sannolikhet gått miste om en mycket bra bok, eftersom den lyckats falla igenom mitt annars relativt täta boksökarnät.

Kickar är en ganska vardaglig berättelse på ytan och har de där typiska dragen som svenska ungdomsböcker ofta har. Lite kärlekstrassel, några knepiga vänskapsrelationer och en stor dos "hitta sig själv/komma på vad en egentligen vill göra med sitt liv". Inget dåligt med det - jag tycker Cederborg har lyckats mycket bra med det där typiska. Och som sagt, typiskt behöver verkligen inte vara dåligt! 

Det som gör att Kickar sticker ut är att handlingen kryddats med en nypa thriller, vilket gör det både tempofyllt och sådär lite lagom spännande. Det finns även väldigt mycket mörker och ångest och våld. Jag gillar sättet som Cederborg har handskats med just de där mörkare ämnena - de får ta plats, men utan att det någonsin blir överdrivet eller konstlat. Boken skriker aldrig  "Titta här! Jag är en allvarlig bok om våldsamma familjerelationer och drogmissbruk!". Det där mörka och hemska är en del av boken och en del av huvudkaraktärens liv, men det är inte allt. Istället för att rikta in fokus på ett visst problem, är fokus istället riktat på människorna i boken; deras liv, upplevelser och relationer. Det kan tyckas att det är precis samma sak, men jag tycker att det finns en ganska stor skillnad mellan att berätta en historia genom att låta utgångspunkten vara ett specifikt problem/ämne eller att istället låta en eller flera personer vara utgångspunkten för historien. För mig blir det mer trovärdigt och känslofullt om jag får känslan av att historien har sina rötter i karaktären och den känslan får jag av Kickar

Det är sällan jag läser böcker med manliga huvudkaraktärer. Det är inte så att jag undviker dem, utan det är väl helt enkelt bara så att det råkar finnas fler kvinnliga huvudkaraktärer i den YA/ungdomslitteratu som jag läser. Just därför är det lite extra roligt när det dyker upp en ungdomsbok med en manlig huvudkaraktär. Det blir nya perspektiv, tankar och känslor och framförallt ett helt nytt språk. Språket känns autentiskt och jag tycker om Joels berättarröst, även om jag ibland tycker att det blir lite för "grabbigt" för min smak. Det lite annorlunda berättarformatet där Joel skriver en berättelse till sin psykolog tycker jag också mycket om. Allt känns väldigt nära på det viset. 

Om du letar efter en ungdomsthriller i gotländsk miljö med mycket känsla, rappt språk och trovärdiga karaktärer kan jag verkligen rekommendera Kickar. Jag blev positivt överraskad och kommer att hålla utkik efter nya böcker från Cederborg i framtiden. 

Favoritcitat





//Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar