2015-06-02

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av bloggen The Broke and The Bookish och går ut på att man ska lista sina topp 10 inom ett valt ämne.

Veckan tema är:
Top Ten Books I'd Love To See As Movies/Tv Shows

Code Name Verity (Code Name Verity, #1) Fangirl Graceling (Graceling Realm, #1) Half Bad (Half Bad, #1)

Code Name Verity - Elizabeth Wein
Jag har snöat in mig väldigt mycket på andra världskriget-skildringar den senaste tiden och jag tror att Code Name Verity skulle kunna bli en alldeles utomordentligt bra film. Något i stil med Boktjuven (som var en fantastiskt fin och bra bokfilmatisering) tror jag hade passat. Inget storslaget eller överdrivet, hellre åt indiehållet. Det viktiga är att känslan är kvar och att Queenie och Maddie får vara lika starka, lika smarta och lika fantastiska som de är i boken. 

Fangirl - Rainbow Rowell
Läste den här väldigt nyss, men kände nästan direkt att det skulle kunna bli en väldigt bra filmatisering av boken. Något i stil med The Duff och Mean Girls. Med fokus på det lättsamma och på humorn, men utan att ta bort de djupare och jobbigare ämnena. Och så vill jag under inga som helst omständigheter ha med fanficen, okej? Alltså, Cath får fortfarande skriva den och så, det är ju en väldigt viktig del av boken, men jag vill absolut inte behöva se det. Inga små snuttar av Simon Snows liv för då lovar jag att jag inte kommer att titta. Så det så! 

Graceling - Kristin Cashore
Fantasyfilmer och tv-serier får jag aldrig nog av och jag tror Graceling hade kunnat bli en bra film, alternativt tv-serie. Konceptet med gracerna är himla spännande och det finns så himla mycket att utforska och upptäcka i världen Cashore skapat. Att det dessutom finns ett helt gäng älskvärda och allmänt awesome karaktärer, gör ju inte det hela sämre. 

Half Bad - Sally Green
Den här läste jag också väldigt nyss och blev helt såld. Älskar konceptet med svarta och vita häxor och gråskalan däremellan. Att den gamla klassiska tanken på gott och ont smulas sönder och förvrids och ges nya perspektiv på. Jag är också väldigt förtjust i den mörka tonen som vilar över hela boken. Det enda jag är lite tveksam till, om den skulle bli filmaktuell, är alla tortyrscener och liknande, som var jobbiga att ta sig igenom redan när jag läste. Och jag är mycket känsligare när sådant visas på film än när jag läser om det. 

Summer Queen (Fairy Queens, #2)  Stolen Songbird (The Malediction Trilogy, #1)

Summer Queen - Amber Argyle
Åh, vad jag älskade den här boken och huvudkaraktären Nelay. Med den ständiga spänningen, all action och den intressanta världen tror jag att det här skulle kunna bli en väldigt bra film. Och så tycker jag nog att det kan vara dags för en film men lite älvor, eller? Det känns inte som att det finns så många sådana och Argyles älvor är precis så där oberäkneliga och mystiska som jag vill att de ska vara. 

Röd som blod - Salla Simukka
Jag brukar inte vara ett fan av deckargenren, men den här boken är ett undantag. Fullt ös från start till slut, nagelbitande spänning och en helt awesome hjältinna. Om jag vill se den här som film? Ja, tack! 

Stolen Songbird - Danielle L. Jensen
Det väldigt speciella med den här boken är att den handlar om troll. Hur ofta läser en om det egentligen, och den viktiga frågan i det här sammanhanget, hur ofta ser en dem på film? Utan att de porträtteras som onda moster det vill säga. Nä, just det. Därför skulle det vara väldigt spännande att se en filmatisering av den här. Och jag skulle inte ha något emot att få se Trollus "in real life". Det ska ju vara magiskt vackert. 

Seraphina (Seraphina, #1) Scarlet (Scarlet, #1) Harry Potter and the Sorcerer's Stone (Harry Potter, #1)

Seraphina - Rachel Hartman
En kan aldrig få för mycket drakar, varken i litteratur eller i filmform. Dessutom innehåller den här fantastiska boken inte bara drakar, utan också en väldigt intressant värld, älskvärda karaktärer, spännande intriger och är helt underbar bara sådär i allmänhet.  

Scarlet - A.C Gaughen 
Jag älskar legenden om Robin Hood och totalförälskade mig i  BBCs tv-serie när den gick på tv för en massa år sedan. Grät floder när den tog slut och ville bara ha mer, mer, mer. Just därför vill jag att den här tolkningen av Robin Hood-legenden ska få bli en tv-serie. Jag kräver inte ens att den helt följer boken. Det räcker att de tar grundidén och bygger därifrån, à la Vampire Diaries. För jag behöver verkligen en ny Robin Hood-serie i mitt liv, okej?

Harry Potter - J.K Rowling
Kanske lite fusk eftersom det redan finns filmatiseringar av den här inte alls kända bokserien. Anledningen till att jag ändå tar med den är för att när de bestämmer sig för att göra en reboot (ja, jag är helt hundra på att det kommer att hända någon gång i framtiden) då hoppas jag att det blir i tv-serie format. Jag älskar filmerna, det gör jag, och det kommer antagligen aldrig finnas några andra skådespelare som jag kommer kunna se som de "riktiga" karaktärerna, men tänk vilka möjligheter en tv-serie skulle innebära. Åh, lycka i kubik typ.

//Frida


5 kommentarer:

  1. Salla Simukkas trilogi skulle ju faktiskt kunna bli en riktigt snygg film ... drt hade jag inte tänkt på förut!
    Men HARRY POTTER I SERIEFORMAT - alltså drömmen. Första gången den tanken slog mig blev jag typ helt olycklig för det finns ju inte :'( men som du säger kommer det helt säkert en reboot, hoppas hoppas!

    SvaraRadera
  2. Den där Kodnamn Verity dyker upp i det ena sammanhanget efter det andra, får nog se till att läsa den snart.

    SvaraRadera
  3. Spännande titlar! De tre första kan jag bara hålla med om! De andra titlarna som tas upp är nya för mig, blev dock sjukt nyfiken på Seraphina, det är ju drakar med verkar som det! Älskar drakar =)

    SvaraRadera
  4. Kan hålla med om Harry Potter på sätt och vis, det skulle kunna utvecklas.

    SvaraRadera
  5. ÅH JA GRACELING! Men samtidigt vill jag att den ska behållas i bokformat för den är så fin och unik i mina ögon! <3

    SvaraRadera