2015-08-14

Guldkornen i höstens utgivning (del 2)

Här kommer andra delen i min lilla inläggsserie där jag tipsar om de böcker som jag ser mest fram emot i höstens utgivning. Jag hoppas att ni hittar några böcker som fångar ert intresse! 

  Bokomslag: Skärvor av minnen 

Dimensioner - Sofie Berthet
Modernista, 1 oktober

Första delen i en dystopisk trilogi med tidsresor - kan det bli bättre? Nej, jag tror knappt det. Är grymt nyfiken! Och extra plus att att huvudpersonen råkar bo i älskade Skåne. 

Sword Princess Amaltea 3 - Natalia Batista 
Kolik förlag, 3 september

Sista delen i en alldeles fantastiskt bra seriealbumstrilogi i klassisk sagostil, men med en intressant tvist i form av ombytta könsroller. Är så galet nyfiken och spänd, men samtidigt vill jag inte att det ska ta slut eftersom det är så himla bra.

Skärvor av minnen - Laurie Halse Anderson
Lavender Lit, 5 oktober

I höst släpper det realtivt nya förlaget Lavender Lit den svenska översättningen av The Impossible Knife of Memory. Jag har länge varit nyfiken på författaren, men har ännu inte läst något. Kanske är dags nu när hennes nyaste släpps på svenska? 

En sång till Ella - David Almond
Berghs förlag, 1 september

Det här ska vara en modern tolkning av historien om Orfeus och Eurydike från den grekiska mytologin. Jag har ingen som helst koll på originalstoryn, men jag tycker alltid om moderna tolkningar av gamla verk så jag är supernyfiken ändå. 

isbn9789172997585 isbn9789172997523 Svart sommar Omslagsbild: Just nu har vi varandra

Den här sommaren kan bli min död - Malin Stehn
Opal, 14 september

En bok om sommaren innan högstadiet, om att vidga sina vyer och övervinna sina rädslor. Med en så underbart träffsäker titel måste jag bara läsa den. Så det så. 

På andra sidan fågelsången - Stefan Casta 
Opal, 28 september

Det här verkar vara en mystisk och ganska sorglig bok. Jag har inte läst något av Casta tidigare, men äger två av hans tidigare böcker. Och jag är definitivt nyfiken på den här!  

Svart sommar - Åsa Strandberg Strollo
Alfabeta, 18 augusti

Förlaget beskriver boken som feelgood-skräck för mellanåldern och jag blev genast nyfiken. Egentligen gillar jag ju inte skräck särskilt mycket, men när det blandas med feelgood och är riktad till lite yngre åldrar tror jag ändå att jag skulle kunna tycka om det. Jag är i alla fall villig att den en chans. 

Just nu har vi varandra - Sara Bergmark Elfgren & Maria Fröhlich
Rabén & Sjögren, 17 september

En filosofisk bilderbok om tid låter kanske inte riktigt som något som jag skulle kasta mig över i vanliga fall, men av någon anledning ärr jag helt galet pepp på att läsa den här. Tycker att den ser superfin och intressant ut. 

Ada Goth och mysteriet på Gasta-Gorma herrgård Omslagsbild: Omänniskor Komma fram Omslagsbild: Fripassageraren

Ada Goth och mysteriet på Gasta-Gorma herrgård - Chris Riddell
Bonnier Carlsen, 1 oktober

Mystik, äventyr och viktorianskt London - mer behövs knappt för att fånga min uppmärksamhet. Och ett snyggt omslag på det gör det inte sämre direkt. 

Omänniskor - Kristoffer Svensson, Nanna Johansson
Rabén & Sjögren, 21 oktober

När det kommer en bok med en huvudperson som är skepnadsskiftare och kan förvandla sig till ett lodjur - mitt favoritdjur som liten - kan jag omöjligt låta bli att läsa den. Sa jag att det var en urban-fantasy också? Åh, snälla ge mig ett exemplar nu. Jag är så nyfiken!

Komma fram - Rainbow Rowell
Gilla böcker, 21 oktober

Den svenska översättningen av Landline, Rowells senaste vuxenroman om öde, tid och evig kärlek. Jag tyckte mycket om Fangirl när jag läste den i våras, så jag är definitivt nyfiken på den här. 

Fripassageraren - Christina Wahldén
Rabén & Sjögren, 17 september

Den här beskrivs av förlaget som den steampunkroman (yay!) med högt tempo, spänning och humor. Om jag vill läsa? Ja, ja, JA! Hoppas innerligt på något i stil med Parasollprotektoratserien, fast riktat till en lite yngre publik. 

Skuggsommar somstjarnorinatten När hundarna kommer

Skuggsommar - Mia Öström
Gilla böcker, 14 september

Mysterium, hemligheter, en liten dos skräck och utsuddade gränser mellan lek och allvar, verklighet och fantasi. Jag är nyfiken! 

Som stjärnor i natten - Jennifer Niven
Lilla Piratförlaget, 2 september

All the Bright Places har hyllats något otroligt inom hela bokbloggsvärlden och nu kommer den på svenska. Det är enligt förlaget en bok om förlust och hopp, om att välja livet och vem man vill vara. Det låter verkligen som en bok som jag skulle tycka om, men jag kan inte bestämma mig för om jag ska läsa originalet eller översättningen. 

När hundarna kommer - Jessica Schiefauer
Bonnier Carlsen, 10 augusti

Eftersom jag är så sen med att sätta ihop det här inlägget har den här boken redan släppts, men den får vara med i alla fall. Jag har inte läst Schiefauers augustprisbelönade bok Pojkarna, och det borde jag väl göra med tanke på att den vunnit pris, men i ärlighetens namn är jag mycket mer nyfiken på den här nya som ska handla om kärlek, besatthet och våld. 

//Frida




2 kommentarer:

  1. OMGGGG, En sång till Ella vill jag läsa!! (och fick syn på den boken nu - så hjärtligt tack till dig!!) Har läst en bok om grekisk mytologi (serien om Helena, om det säger dig nått?) och den älskade jag!! Så varför inte läsa mer mytologi? Känner ju igen namnen Orfeus och Eurydike så .. :D / kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du hittade en bok som fångade ditt intresse! Har faktiskt inte läst Helena-serien än, men vet vilken det är. Och det är ju sällan det blir dåligt när mytologi är inblandat, så håller tummarna för att den här inte ska vara ett undantag! :D

      Radera