2014-09-01

Bokbloggsmaraton: Bokminne


Ni har väl inte missat att FridaPhotosandBooks håller i litet bloggmaraton just nu? Har du det tycker jag definitivt att du ska kika in på hennes blogg. Jag tycker själv att det är en superrolig idé och det är såklart ännu roligare om vi är många som deltar. Man kan hoppa in när man vill och delta i så många utmaningar som man känner för. 

Idag släpptes första uppdraget och det handlade om att berätta om ett bokminne. Inte så svårt tänkte jag först, men sedan överöstes jag av fina bokminnen och visste inte riktigt vilket jag skulle välja. Första gången jag läste Harry Potter-böckerna, när jag och Agnes startade bloggen, första besöket på bokmässan, att få träffa alla underbara bokbloggsmänniskor eller kanske någon av bokbloggsträffarna? 

Det minne som lyser lite starkare än de andra, just nu, och som jag kom att tänka på allra först när jag hörde talas om uppgiften är ändå när jag fick träffa Melina Marchetta, författaren till älskade, fina Jellicoe Road. Det var så speciellt. Nästintill magiskt. Det är inte ofta jag kommer över böcker som verkligen berör och som etsar sig fast i hjärtat för evigt. Jellicoe Road, tillsammans med alla andra böcker som jag läst av Marchetta, hör till den lilla skaran. Att få träffa personen bakom de där fantastiska böckerna, att få höra hennes tankar och berättelser om dem är någonting som jag aldrig kommer att glömma. Det var så inspirerande. Så starkt.



Till historien hör också att Melina Marchetta kommer från Australien och jag hade inte den minsta lilla förhoppning om att jag någonsin skulle kunna få träffa henne på riktigt. Jag menar, hur stor är sannolikheten att hon kommer till lilla Sverige, eller att jag åker till Australien just när hon har något event eller liknande? Ganska lika med noll skulle jag vilja säga. Men ibland inträffar de mest omöjliga saker och det är jag så galet tacksam för. Det var verkligen en av de bästa dagarna i mitt liv. 

Har ni något extra starkt bokminne? 

// Frida



3 kommentarer:

  1. Åhhh Melina Marchetta <333 Vilket grymt minne och vilken grym bild!

    SvaraRadera
  2. Vilket fint minne! :) Jag har aldrig läst något av henne men har funderat på det

    SvaraRadera
  3. Melina Marchetta! Hon skriver ju helt fantastiskt. <3 Läser The Piper's Son av henne just nu. :3

    SvaraRadera