2014-09-05

The Iron Trial

The Iron Trial (Magisterium, #1)Titel: The Iron Trial
Författare: Holly Black och Cassandra Clare
Serie: Magisterium, #1
Antal sidor: 295
Förlag: Doubleday Children's Books
Utgivningsår: 2014

Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus

Think you know magic? 

Think again.

The Magisterium awaits . . .

Most people would do anything to get into the Magisterium and pass the Iron Trial.

Not Callum Hunt. 

Call has been told his whole life that he should never trust a magician. And so he tries his best to do his worst – but fails at failing.

Now he must enter the Magisterium. 
It's a place that's both sensational and sinister. And Call realizes it has dark ties to his past and a twisty path to his future.

The Iron Trial is just the beginning. Call’s biggest test is still to come . . .

När jag läste baksidestexten på The Iron Trial kunde jag undgå att se ganska stora likheter med Harry Potter-serien. Eftersom jag har växt upp med Harry Potter och fortfarande älskar serien till tusen, tror jag att jag är lite mer skeptisk till böcker som låter liknande. Det är svårt att föreställa sig hur det kan bli något annat än en blek kopia. Jag kände ändå att jag vill ge The Iron Trial ett försök eftersom jag tycker om Cassandra Clares tidigare böcker och jag var nyfiken på samarbetet mellan henne och Holly Black. 

Jag skulle ljuga om jag sa att det inte fanns några likheter med Harry Potter-serien över huvud taget i The Iron Trial, men jag kan säga att likheterna inte irriterade mig så mycket som jag hade trott att de skulle göra. Väl försjunken i historien glömde jag att tänka på likheter och istället upptäckte jag att The Iron Trial faktiskt hade väldigt många intressanta och ”nya” tolkningar av trollkarl/häxa-temat. Mot slutet hade boken tagit så manga oväntade och spännande vändningar att jag inte längre såg den som en kopia av något annat verk. Clare och Black har tillfört mycket nytt till genren, samtidigt som de har behållit lagom mycket av de mer typiska elementen. Världen är intressant och jag kan knappt vänta på att få utforska den mer. Själva magisystemet är kanske inte det mest originella jag läst om, men jag tycker att för det stunden räcker det som det är. Jag tror nämligen att man kommer att få lära sig mycket mer om det i framtida böcker. 

Vad gäller karaktärerna så tycker jag i princip om allihop. Huvudkaraktärerna är lite stereotypa från början, men karaktärsutvecklingen är faktiskt väldigt bra, speciellt med tanke på att boken är knappt trehundra sidor. Karaktärerna hinner växa så mycket och deras storylines har mycket mer djup än vad jag först trott. Min favorit är Tamara, men Callum är nog den mest intressanta. Sidokaraktärerna får inte jättemycket tid i rampljuset, men jag har en känsla av att man nog kommer att få se mycket mer av dem i uppföljaren. I alla fall så hoppas jag på det eftersom det finns många intressanta storylines där med. 

Som jag nämnde i början såg jag verkligen fram emot att se hur samarbetet mellan de två författarna skulle fungera. När jag läste kände jag aldrig att det faktiskt var två författare och det tycker jag är bra. Det kan bli förvirrande om båda har starka röster som de vill få hörda, men jag tycker att Clare och Black hittade en fin gemensam röst. Annars är språket varken fantastisk eller dåligt. Någonstans i mitten skulle jag nog vilja säga. Språket hade ett skönt flow och dialogerna var för de mesta väldigt underhållande. 

The IronTrial börjar med en väldigt bra prolog och det är så härligt när böcker lyckas fånga dig sådär tidigt och du bara känner att du måste läsa mer, mer, mer. Tyvärr följs prologen av en ganska blek och långsam början. Jag vet att bakgrundsinformation och världsuppbyggande är viktigt och för det mesta tycker jag verkligen om bägge delar, men just i den här boken hade jag föredragit att bara bli inkastad i historien. Det var nämligen när man inte hade någon som helst aning om vad som skulle hända härnäst, som boken var som bäst. Dessutom föredrar jag, i det här fallet, när man får upptäcka alltsammans i samma takt som huvudpersonen. Det blir så mycket mer spännande då. 

För att sammanfatta skulle jag vilja säg att The Iron Trial är en underhållande, snabbläst och charmig bok med många oväntade tvistar. Jag kan verkligen rekommendera den om du tycker om middle-grade, magi och internatskolmiljö. Är du dessutom ett fan av antingen Clare eller Black, eller varför inte båda, så tror jag att du kommer att älska den här ännu mer. 



//Frida




5 kommentarer:

  1. Jag älskar både Cassandra Clare och Holly Black så är verkligen super taggad på att läsa den här! :D

    SvaraRadera
  2. Vilken spännande kombination med Clare och Black. Låter lovande:) kanske ngt för HP-fansen på bibblan som ständigt letar nytt...

    SvaraRadera
  3. Svar: Hahah, vad gullig du är! <3 Ska bli så kul att träffa dig igen! :D Har du någon att gå med? :)

    SvaraRadera
  4. Svar: vill du gå med mig och Ebba? :)

    SvaraRadera
  5. Svar: Det är klart att du får, det var ju hur kul som helst förra året! :D Jag kommer med tåg till stationen runt 10.15 så kanske är på mässan någon gång runt 10.40, och Ebba skulle nog också komma någon gång vid 11 om jag inte minns fel :) När kommer du? :)

    SvaraRadera