2014-09-20

Pride & Prejudice

Pride and PrejudiceTitel: Pride & Prejudice
Författare: Jane Austen
Serie: -
Antal sidor: 396


When Elizabeth Bennet first meets eligible bachelor Fitzwilliam Darcy, she thinks him arrogant and conceited; he is indifferent to her good looks and lively mind. When she later discovers that Darcy has involved himself in the troubled relationship between his friend Bingley and her beloved sister Jane, she is determined to dislike him more than ever. In the sparkling comedy of manners that follows, Jane Austen shows the folly of judging by first impressions and superbly evokes the friendships, gossip and snobberies of provincial middle-class life.





Varenda gång jag har försökt mig på att läsa Pride & Prejudice har jag tröttnat efter bara några sidor. Jag älskar filmatiseringen med Keira Knightley i huvudrollen galet mycket och har sett den så många gånger att jag tappat räkningen. Därför kunde jag omöjligt förstå varför boken inte tilltalade mig. Det var ju exakt samma historia. Jag borde älska den minst lika mycket. Om inte ännu mer. 

Men så för ett par veckor sedan skrev Beate ett inlägg (här) om Sense & Sensibility, ett av Jane Austens andra verk, där hon också tipsade om att det finns ljudboksversioner av klassiker på youtube. Hon hade själv lyssnat på Sense & Sensibility där och tyckte att den var väldigt bra. Nyfiken som jag är klickade jag mig direkt in på youtube och sökte efter ljudboksklassiker. Jag fastnade vid Pride & Prejudice. Kanske skulle jag tycka mer om den i ljudboksformat? Jag klickade på startknappen och från det ögonblicket var jag fast. Trollbunden. Det var så fantastiskt bra! 

Jag vet inte riktigt varför ljudboksversionen passar mig bättre. Det är ju samma historia, egentligen, men det blir på något sätt mer fängslande när jag får den uppläst. Mycket tror jag att det beror på den fantastiskt duktiga uppläseren. Hon hade en sådan där perfekt och underbar brittiskt engelska och det gjorde verkligen att jag kände sig hemma i berättelsen på ett helt annat sätt än när jag själv försökt läsa boken. Allt blev så levande. Som att jag verkligen var där. 

Historien i sig visste jag ju redan om att jag älskade i och med att jag sett filmatiseringen så många gånger, men det är härligt att faktiskt kunna säga att jag nu har läst (eller lyssnat) boken. Och den är precis lika bra. Snäppet bättre faktiskt, eftersom man får lite mer av allt det där som man tycker så mycket om. 

Austen kan nog vara en ny favoritförfattare. Hon är så smart och lyckas verkligen använda orden på rätt sätt. Språket är härligt rappt och jag älskar dialogerna. Och humorn! Trots att boken är relativt gammal, känns historien ändå modern på något konstigt vis. Det är svårt att förklara, men jag tycker verkligen att Austen har lyckats med att skriva en tidlös berättelse. Den funkar lika bra, kanske till och med bättre, idag än vad den gjorde då. Det är häftigt tycker jag. 

Nu blev det här lite mer en recension av ljudboksformatet, snarare än boken, men jag hoppas att recensionen ändå kan ha fått er som ännu inte läst Pride & Prejudice att göra det. Det är den verkligen värd. Själv är jag säker på att jag kommer att återvända till den många, många gånger om. Både i bok/ljudboksform och i filmform. För jag älskar verkligen berättelsen till tusen. 

För er som är nyfikna på Youtube-ljudboken så finns den här. Rekommenderar den varmt! 


Favoritcitat

“I cannot fix on the hour, or the spot, or the look or the words, which laid the foundation. It is too long ago. I was in the middle before I knew that I had begun.”



//Frida

3 kommentarer:

  1. Jag älskar verkligen Pride & Prejudice! Har läst den flera gånger, men aldrig hört den som ljudbok, och blev lite sugen nu. Är versionen med den här uppläsaren lätt att hitta?

    SvaraRadera
  2. Har inte läst denna men vill läsa!

    SvaraRadera
  3. WOHO för Austen som ljudbok!! :D Är så glad att mitt tips kunde hjälpa dig hitta in i historien! Jag lyssnar för närvarande på Mansfield Park och den är jättebra, men jag är inte ett dugg bekant med handlingen så det är lite svårt att hänga med ibland :P De heter ju Edward eller Edmund allihop xD

    SvaraRadera