2014-09-24

The typical YA novel

På senare tid har jag tänkt mer och mer på hur otroligt stereotypa och förutsägbara många YA-böcker är. Vi lovas spännande historier med nya världar och platser att upptäcka, drakar, magi, besök i både framtid och dåtid, intressanta uppfinningar, omtolkningar av gamla sagor och så vidare. Jag faller för det varje gång, men alltför ofta visar det sig vara samma gamla vanliga historia, inslagen i ett snyggt fodral. Det gör mig så frustrerad. Jag vill ha nytt, omtumlande och mind blowing. För att avreagera mig lite gjorde jag en lista på de allra vanligaste inslagen i "the typical YA novel", följt av lite reaktionsgifs för att förtydliga hur jag känner när jag stöter på elementen när jag läser. Enjoy! 

Alldaglig tjej som är lite av en outsider, men som sedan visar sig vara superspeciell. Ofta handlar det om en övernaturlig förmåga av något slag. 


En mystisk badboy med tusen hemligheter som gång på gång knuffar undan tjejen för att han är farlig, alternativt vill skydda henne. 


En bästa vän (eller bästa vänner) som lika gärna hade kunnat vara ett gosedjur eftersom huvudpersonen ändå väljer bort hen för att få mer tid med kärleksintresset.  

Oh Brother

En annan killkaraktär som är en snällare, men precis lika snygg och mystisk version av kärleksintresset. 


Insta love


Om flicka och pojke vill vara tillsammans kommer det att leda till oändliga problem, de största farorna ever och förmodligen världens undergång. Förbjuden kärlek i kubik, alltså. 


//Frida

10 kommentarer:

  1. Haha, trodde först att det här var beskrivningen av Ink av Amanda Sun som jag nyligen läste ut :D

    Glöm inte heller att föräldrarna är som osynliga andar som enbart är till för att sätta utegångsförbud istället för att vara personer som huvudrollen kan anförtro sig till :p

    SvaraRadera
  2. Hahaha, superroligt inlägg!:D Och jag känner samma sak, alldeles för lite originalitet!

    SvaraRadera
  3. Hahah. Glöm inte att antingen en eller båda hennes föräldrar är döda... eller så är hon adopterad.

    SvaraRadera
  4. Hahahaha, går att applicera på ca varenda ya-bok nuförtiden....

    SvaraRadera
  5. Kände igen mig i varje mening! Älskar dessutom bilden för Insta love! Är det Jennifer Lawrence i den bilden? Påminner om henne, men är inte helt 100 % säker. :P

    SvaraRadera
  6. Jag sitter och fnissar på jobbet ;D Så himla träffsäkert!!!

    SvaraRadera
  7. Haha så himla sant. Och den klassiska: Oj han är ond, mördar folk, men ååh han är ju så snygg och snäll mot mig så strunt samma.

    SvaraRadera
  8. Haha så sant och ändå går konceptet hem! :)

    SvaraRadera
  9. haha, klockren! Sitter och funderar på hur många av de här jag lyckats få in i min bok ... x)

    SvaraRadera