2015-10-11

Den blomstertid nu kommer

Titel: Den blomstertid nu kommer
Författare: Marie-Chantal Long
Serie: -
Antal sidor: 143
Förlag: Opal
Utgivningsår: 2015

Kan tex köpas här: Adlibris Bokus


Tack till Opal för recensionsexemplaret! 

Fred såg hur hastighetsmätaren närmade sig hundra. Han blev ännu räddare än förut. Plötsligt ville han hem. Hem till farsan och lillasyster. Till det tråkiga köket i det tråkiga huset, bara en trappa upp. På Mossen. Ganska tråkigt. Fattigt. Det var det som hade varit grejen. Att få pengar.

Äntligen få pengar. 

Det skulle bli så mycket pengar.
Sa Tarzan. Att det skulle bli.

Tänk om Fred hade sagt nej till alla planer. Tänk om Fred hade stannat kvar i aulan och fortsatt sjunga Den blomstertid. Då skulle allt vara bra nu. 

Inte roligt men bra. Lugnt.

Det här året har jag försökt vidga mina vyer och läsa böcker som jag kanske inte skulle ha plockat upp annars och som ligger en bit utanför min comfort zone vad gäller böcker. Den blomstertid nu kommer är inget som jag vanligtvis skulle ha plockat upp, men när jag fick förfrågan om att läsa och recensera den kände jag att jag ville ge den en chans. 


Den blomstertid nu kommer är en snabbläst och tempofylld liten bok som jag läste ut i en enda sittning. Man kastas direkt in i handlingen och någon långsam startsträcka är det aldrig tal om. På bara ett par sidor har Long lagt grunden för en intressant och spännande intrig och sedan är det full fart framåt ända till slutet. Den blomstertid nu kommer är dessutom en väldigt lättläst bok, vilket gör att man får känslan att den skulle passa väldigt bra för lite mer ovana läsare. Eller egentligen för alla som som vill ha något som är kort och enkelt, men där det fortfarande finns mycket handling. Personligen tycker jag att det blir lite för enkelt och förutsebart, och även om det stundtals är ganska spännande även för mig, tror jag att den passar bättre för lite yngre läsare. På förlagets hemsida klassas den som en 12-15 bok, men jag skulle nog säga att den lutar mer åt 12 än 15. 

Det är tydligt att språket i boken är anpassat för att spegla huvudkaraktären och hans tankar och känslor. Det är väldigt rakt på sak och meningarna är korta, vilket ger en känslan av att man befinner sig i karaktärens huvud. Jag har full förståelse för stilvalet, men tyvärr har jag själv väldigt svårt för just den stilen och det är sällan det går hem hos mig. Det blir för hackigt och avhugget och jag känner inte att jag kommer närmre karaktären, snarare tvärtom eftersom språket gör att jag tappar tråden. Men, jag måste ändå säga att det blev bättre ju längre in i boken jag kom. Jag tänkte inte lika mycket språket då och kanske handlar det om att man måste vänja sig vid stilen. 

Den blomstertid nu kommer är en bok som väcker många tankar, bland annat om vad som är rätt och fel och hur man egentligen kan veta vad som är just rätt eller fel; vem bestämmer det? Det finns mycket att diskutera och jag tycker om att det finns karaktärer från olika bakgrund och kultur, men tyvärr tycker jag att det blir lite för stereotypt. Jag upplever heller aldrig att jag får någon känsla för karaktärerna. De finns där för att föra historien framåt och uppmärksamma frågeställningar, men jag lär aldrig känna dem, vilket leder till att det hela tiden finns som en vägg mellan mig och berättelsen. Jag berörs inte på samma sätt som jag hade gjort om jag hade känt mer för karaktärerna.

Den blomstertid nu kommer var inte riktigt en bok för mig, men jag tror helt säkert att det finns andra som skulle uppskatta den mycket mer. Om du vill ha en kort, fartfylld och tankeväckande bok med en stor dos psykologisk spänning tror jag att det här kan vara en bra kandidat. 


//Frida







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar