2013-10-11

Favoritpodcasts

Det var inte länge sedan jag knappt visste vad en podcast var och det var dessutom inget som lockade mig särskilt mycket. Men sedan publicerade Mathilda Bokgäntan ett inlägg med sina podcastfavoriter och jag blev lite nyfiken ändå. Jag tycker ju väldigt mycket om att lyssna på ljudböcker, så steget till att lyssna på podcast borde inte vara så långt. Jag laddade ner några olika podcastavsnitt som verkade intressanta och började lyssna. Och jag gillade det! Väldigt mycket till och med! Det är otroligt mysigt lyssna på människor som pratar om sådant som man själv tycker är intressant.

Det som jag kan tycka är lite svårt med podcasts, och ljudböcker med för den delen, är att hitta tiden till att lyssna. Det är nämligen inte alltid som det passar. Själv brukar jag framförallt lyssna när jag gör tråkiga saker som att städa, diska, klippa gräs... Det funkar hur bra som helst och gör de där tråkiga sakerna mycket roligare. Att lyssna innan jag ska sova, när jag åker bil/buss/tåg, slösurfar på internet och redigerar bilder brukar också funka.

Tänkte avsluta inlägget med att lista mina favoritpodcasts 

Allt vi säger är sant

Allt vi säger är sant är en podcast om ungdomslitteratur som görs av Lisa Bjärbo och Per Bengtsson. Detta är den enda svenska podcasten som jag följer då jag tyvärr inte har hittat någon annan som intresserat mig. Men den här gillar jag desto mer! Supermysig och så handlar den ju om något som intresserar mig väldigt mycket. Längtar alltid efter ett nytt avsnitt!

Hypable's Hype

Den här podcasten är en av mina absoluta favoriter! Den handlar om lite allt möjligt – allt som är hypat just nu. Det blir mycket film- och tv-serienyheter, men också en hel del boksnack. Helt perfekt om du frågar mig. Tycker dessutom väldigt mycket om de som pratar. De är väldigt roliga.

Hypable's Book Hype

Som ni förstår av titeln är det här en podcast som handlar om böcker - mestadels YA. Avsnitten är fulla av boktips och intressanta diskussioner. Även i den här podcasten slinker det in lite film-och tv-serienyheter som är kopplade till böcker. Ibland har de avsnitt där de diskuterar en speciell bok och de bör ni undvika om ni inte redan läst boken eftersom de ofta innehåller spoilers då de diskuterar boken ganska grundligt.

Game of Owns - Game of Thrones podcast

En podcast om Game of Thrones, både böckerna och tv-serien, som jag tycker otroligt mycket om. Här bör man dock se upp lite om man är rädd för spoilers. De avsnitt som handlar om tv-serien är ganska riskfria om man har tittat på serien, men det händer att de råkar säga något om saker som händer i böckerna. Jag har bara lyssnat på avsnitt som är kopplade till tv-serien och vad jag kan komma ihåg har jag inte blivit spoilad. Inte om något stort i alla fall. Men som sagt, man bör se upp lite om man absolut inte vill ha den mista lilla spoiler.

MuggleCast: the Harry Potter podcast

Perfekt podcast för Harry Potter-älskare! Det kommer inte jättemånga nya avsnitt längre, men arkivet är fyllt med härliga avsnitt med Harry Potter-relaterat prat. Jag har inte hunnit lyssna på jättemånga avsnitt, men de som jag lyssnat på har varit väldigt bra. 

// Frida

4 kommentarer:

  1. Tack för tipsen. Kände bara till två sen tidigare och det är ju alltid roligt med nya podcast tips😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Hoppas att du fastnar för någon av dem :)

      Radera
  2. Åh de där Hype-casterna ska jag kolla in, verkar skoj!
    Själv har jag börjat lyssna på Institutet, har inget att göra med böcker men är väldigt kul och lärorikt! Vetenskap blandat med humor! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra! :) Då ska jag kolla in den, tack för tipset! :D

      Radera