2013-10-22

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av bloggen The Broke and The Bookish och går ut på att man ska lista sina topp 10 inom ett valt ämne. Top Ten Tuesday är väldigt populärt både på svenska och engelska bokbloggar och eftersom jag själv tycker att det är väldigt roligt att läsa de här inläggen tänkte jag att jag skulle prova på det själv den här veckan. 

Temat är "Topp tio karaktärsnamn som jag älskar eller topp tio ovanliga karaktärsnamn". Jag har valt att fokusera på det förstnämnda och det är ingen speciell ordning på namnen. 

Divergent (Divergent, #1) The Golden Compass (His Dark Materials, #1) Jellicoe Road

Uriah (Divergent) 
Fastnade direkt för det här namnet när det dök upp i Divergent. Tycker att det det låter så himla fint! 

Lyra (The Golden Compass) 
Älskar speciellt hur det här namnet låter när man säger det. Så vackert! 

Jonah (Jellicoe Road) 
Kanske att valet av det här namnet har lite att göra med karaktären bakom det, men jag tycker fortfarande att det är ett väldigt fint namn. 

Finnikin of the Rock (Lumatere Chronicles, #1) Matched (Matched, #1) A Game of Thrones (A Song of Ice and Fire, #1)

Evanjalin (Finnikin of the Rock) 
Ett lite ovanligare, men fantastiskt vackert namn. 

Ky (Matched) 
Kort, enkelt och fint. Tycker dock att det låter mycket finare i mitt huvud än när jag faktiskt uttalar det på riktigt... 

Arya (A Game of Thrones) 
Game of Thrones kryllar av fina namn och jag hade säkert kunnat fylla hela den här listan, men begränsade mig till två. Arya (speciellt med den stavningen!) är nog ändå mitt favoritnamn från serien. Det låter så fint när man säger det samtidigt som det är kraftfullt. 

The Assassin's Curse (The Assassin's Curse, #1) Scarlet (Scarlet #1) Divergent (Divergent, #1) A Game of Thrones (A Song of Ice and Fire, #1)

Naji (The Assassin's Curse) 
Ett namn som trots sin ovanlighet är väldigt enkelt. Älskar djiii-ljudet på slutet ^^  

Scarlet (Scarlet) 
Om man jämför med de andra namnen som jag valt är det här ett ganska hårt namn, om ni förstår vad jag menar. Det har liksom inte samma flyt när man uttalar det som de andra, men jag tycker ändå att det är väldigt vackert. 

Will (Divergent) 
Will har så länge jag kan minnas varit ett av mina absoluta favoritnamn. Exakt varför vet jag inte, men jag tycker att det är väldigt fint i sin enkelhet. 

Cercei (A Game of Thrones) 
Det här namnet tycker jag särskilt mycket om på grund av stavningen. Hur fin!? Gillar dessutom hur det låter när man säger det. Så mjukt, men ändå kraftfullt. Verkar vara typiskt för GoT-namn - kraftfullt. 

// Frida

4 kommentarer:

  1. Jag hade bara tänkt på Uriah Heep (det gamla brittiska bandet eller möjligtvis Dickens), eller kommer att göra eftersom jag tänkt läsa den där Divergent någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir lite svårt att komma ifrån det då ^^

      Radera
  2. Arya är en favorit hos mig också :)

    SvaraRadera