2013-10-07

Jag är ju så jävla easy going


Titel: Jag är ju så jävla easy going
Författare: Jenny Jägerfeld
Serie: -
Antal sidor: 256
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2013

Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus


Joannas hjärna är ett nöjesfält vid högsäsong, ett analogt twitter. Man kan också kalla det för adhd, och så länge hon äter sin medicin så är det inget större problem. I alla fall inte jämfört med att ha en mamma som förgäves försöker skriva en ny roman, och en pappa som apatiskt sitter framför teven. Och inte jämfört med att inte ha råd med ny medicin. Och därför lura en knarklangare på pengar. Och bli påkommen och mordhotad. Vilket inte är någonting alls, jämfört med att vara kär. I Audrey.

Jag är ju så jävla easy going är en roman för unga vuxna, full av svart humor, action och överraskande vändningar. Liksom i Här ligger jag och blöder, som belönades med Augustpriset 2010, står en smart, verbal och inte helt socialt anpassad ung kvinna i händelsernas centrum.


För något år sedan läste jag, Här ligger jag och blöder, av Jenny Jägerfeld och tyckte väldigt mycket om den. Mina förväntningar på hennes nya bok var därför väldigt höga och jag kan glatt meddela att den levde upp till förväntningarna. Den var riktigt, riktigt bra! Den svarta humorn och det härliga språket från tidigare böcker finns kvar samtidigt som historien känns ny och fräsch. 

Det som jag gillar mest med Jägerfelds böcker är just språket och humorn. Hon har en väldigt egen stil som skiljer sig från mängden. Det är modernt, rappt och innehåller en perfekt blandning av humor och allvar. Hela boken har en äkthet över sig och Jägerfeld väjer aldrig för något. Det är rakt på sak och jag älskar det!

Redan efter första sidan fastnade jag för huvudkaraktären Joanna. Hon är en väldigt spontan och härlig karaktär och jag gillar att Jägerfeld genom boken vågar visar både hennes otroliga styrka, men också hennes sårbarhet. Det blir mer realistiskt på det viset och lättare att känna igen sig. Joannas berättarröst är magiskt bra och skratta-rakt-ut-scener blandas med hjärtskärande ont-i-magen-scener. Kanske att hon använder lite väl mycket svordomar för min smak, men samtidigt är det en del av den hon är - hon pratar helt enkelt så. 

Historien lyckas vara både vardaglig och spännande på samma gång, vilket jag uppskattar väldigt mycket. Ibland kan böcker som handlar om ungdomars vardagsliv bli lite repetitiva och tråkiga, men så är inte fallet med Jag är ju så jävla easy going. Joanna lyckas trassla in sig i de mest underliga och panikartade situationer och man sitter med hjärtat i halsgropen och undrar hur det hela ska sluta. 

Som om ett magiskt bra språk och en spännande handling inte var nog, innehåller Jag är ju så jävla easy going en väldigt fin kärlekshistoria också. Det går precis lagom fort fram och jag älskar kemin mellan Joanna och Audrey. De kompletterar varandra så bra.

Letar du efter en modern, fartfylld och humoristisk ungdomsbok med en stark berättarröst? Då tycker jag definitivt att du ska plocka upp Jag är ju så jävla easy going. Har du dessutom läst och gillat Jägefelds tidigare böcker kan jag nästan lova att du kommer att gilla den här också. 



//Frida








10 kommentarer:

  1. Åh den här vill jag jättegärna läsa! Gillade Här ligger jag och blöder och har velat läsa något mer av Jenny Jägerfeld sen dess.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gillade Här ligger jag och blöder tycker jag definitivt att du ska läsa den här också. :)

      Radera
  2. Den här ingår i min Tre på Tre utmaning så den kommer jag absolut att läsa :)

    SvaraRadera
  3. Låter som den kan vara riktigt bra, så jag ska se om jag hittar den på bibblan.

    SvaraRadera
  4. Jag älskar titeln på den här boken! :)

    SvaraRadera
  5. Så skönt att den levde upp till förväntningarna, jag hoppas jag kommer känna likadant! Skratta-rakt-ut blandat med hjärtskärande ont-i-magen låter som en lysande blandning. Rakt ner i min godispåse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen en bra blandning. Hoppas att du tycker lika mycket om den som jag gjorde! :)

      Radera