2014-01-02

13 bästa böckerna 2013

Nu är 2013 slut och jag tänkte sammanfatta bokåret genom att lista de 13 bästa böckerna jag läste under året. Jag har inte räknat med omläsningar och böckerna är inte listade i någon speciell ordning.

Den nya människan Berövad Scarlet (Scarlet #1)

Den nya människan  - Boel Bermann
Jag var lite tveksam när vi fick förfrågan om vi ville vara med i Street teamet till den här boken. Den lät intressant, det gjorde den, men samtidigt kändes det som att den låg för långt ifrån min vanliga, trygga YA-zon. Som tur var tackade jag ja och boken visade sig vara riktigt, riktigt bra. Jag gillade den mörka, smått obehagliga tonen och att allt kändes så verkligt. 

Berövad - Liz Coley
Berövad överraskade mig verkligen på ett positivt sätt. Visst hade jag hört att den skulle vara bra, men aldrig hade jag väl kunnat tro att jag skulle tycka så mycket om den som jag faktiskt gjorde. Det var lite av en omöjlighet att sluta läsa när man väl hade börjat och historien var så mycket mörkare och mer gripande än jag först trott.  

Scarlet - A.C Gaughen
Jag älskar historien om Robin Hood, så det var kanske inte så konstigt att just den här boken föll mig i smaken. Jag gillade verkligen tvisten på originalsagan och hur väl Gaughen lyckats med miljöbeskrivningarna. Tyvärr fanns där en onödig kärlekstriangel som retade ihjäl mig, men utöver det älskade jag varenda sida. 

Jag är ju så jävla easy going The Friday Society The Assassin's Curse (The Assassin's Curse, #1)

Jag är ju så jävla easy going - Jenny Jägerfeld
Med sin svarta humor och härliga, rappa språk fångade Jägerfelds nya bok mig totalt. Sidorna flög förbi i ett rasande tempo och skratta-rakt-ut-scener blandades med hjärtskärande ont-i-magen-scener. Precis så som jag vill ha det.

The Friday Society - Adrienne Kress 
Med starka kvinnliga huvudkaraktärer, ett steampunkigt London och en stor dos humor som ingredienser är det inte konstigt att jag föll för den här boken. Trots ett ganska så förutsägbart mysterium satt jag som fastklistrad från början till slut och jag vill mer än gärna ha en uppföljare. 

The Assassin's Curse - Cassandra Rose Clarke
Att kombinera pirater och lönnmördare och placera dem i en fascinerande ny värld med magiska varelser av alla möjliga slag var en väldans briljant idé. Jag fastnade direkt och den kändes verkligen som en frisk fläkt bland de typiska YA-böckerna, trots att den innehöll en något uttjatat kärlekshistoria.

Insurgent (Divergent, #2) Rubinröd: tidlös kärlek (Ädelstenstrilogin, #1) Code Name Verity

Insurgent - Veronica Roth
Uppföljaren till Divergent visade sig vara nästintill lika perfekt som sin föregångare. Jag älskade varenda sekund jag fick befinna mig i Tris dystopiska Chicago och jag ville aldrig att det skulle ta slut. 

Rubinröd - Kerstin Gier
Rubinröd visade sig vara precis vad jag behövde i vintermörkret. Har inte skrattat så mycket till en bok på jag vet inte hur länge. Det var precis min typ av humor. Att boken även innehöll tidsresor gjorde inte det hela sämre. 

Code Name Verity - Elizabeth Wein
En gripande och fantastiskt välskriven bok med två otroligt starka och modiga tjejer i huvudrollerna. Jag ska inte ljuga och säga att jag satt som fastklistrad hela boken igenom, för det gjorde jag inte. Alla obegripliga flygplanstermer höll på att driva mig till vansinne, men när pusselbitarna började falla på plats mot slutet förstod jag hur briljant boken verkligen var.

Sagoberättaren Seraphina (Seraphina, #1) Finnikin of the Rock (Lumatere Chronicles, #1) A Game of Thrones (A Song of Ice and Fire, #1)

Sagoberättaren - Antonia Michaelis
Magiskt vacker och hjärtekrossande historia som gick rakt in i mitt hjärta. Jag älskade hur gränserna mellan fantasi och verklighet suddades ut och hur snyggt Michaelis placerade ut ledtrådar och till slut knöt ihop hela historien. 

Seraphina - Rachel Hartman
Jag har tjatat om den här boken väldigt mycket den senaste tiden, men den förtjänar verkligen all uppmärksamhet den kan få. Hartman skriver så otroligt vackert och hon har skapat en fascinerande värld, där människor och drakar lever sida vid sida, som man helst aldrig vill lämna. Om du gillar fantasy och drakar ska du verkligen ge den här en chans!

Finnikin of the Rock - Melina Marchetta
Jag kan inte för mitt liv förstå hur Marchetta gång på gång lyckas skriva historier som går rakt in i hjärtat och som lämnar mig helt mållös. Hon är fantastisk! Finnikin of the Rock är absolut inget undantag. Språket är lika vackert som alltid och hon lyckas galant med den, för henne, nya genren fantasy. Karaktärerna är precis lika fantastiska och älskvärda som de alltid är i Marchettas böcker. Hon är expert på att skapa levande karaktärer och framförallt på att få till relationerna dem emellan sådär perfekt som bara hon kan. Läs, läs, LÄS! 

Game of Thrones - George R.R Martin
Här har vi en till som är expert på karaktärer och relationer! Jag älskar komplexiteten som finns både i Martins karaktärer och den värld han skapat. Han kan verkligen konsten att få till de perfekta tvisterna och de mest oväntade vändningarna. Jag hatar honom en smula för att han krossar mitt stackars hjärta gång på gång, men samtidigt är det just det som gör boken så fantastiskt bra och beroendeframkallande. Man vet aldrig vad som ska hända och framförallt kan man aldrig, aldrig vara säker. 

//Frida

2 kommentarer:

  1. Flera stycken där som jag funderar på att läsa. Fina omslag på de flesta också!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du gillar dem om du läser! :)

      Radera