2014-06-27

Det handlar om dig

Titel: Det handlar om dig
Författare: Sandra Beijer
Serie:  -
Antal sidor: 255
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2014

Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus

Efter ett möte på en fest under en sommarnatt är ingenting längre detsamma. Plötsligt handlar varje fredagsnatt, varenda mörkt dansgolv och varje stulen folköl om honom. Om de tre födelsemärkena över hans kind, om ryska meningar på en parkbänk och om exploderande sms som aldrig besvaras. Om han bara kunde titta lite till, höra av sig lite oftare, komma lite närmare. Om han bara kunde se, om så bara för ett enda ögonblick, att allt handlar om honom.

Det handlar om dig är historien om den första, stora kärleken. Den utspelar sig i Stockholms innerstad under några febriga höstmånader och man kastas mellan hopp och förtvivlan, lycka och sorg, upphetsning och apati. Sandra Beijer berättar sin historia på ett poetiskt men ändå enkelt och självklart sätt och alla som någon gång har varit kära kan känna igen sig - det spelar ingen roll om man är 15 eller 45.

Jag har aldrig läst Beijers blogg, men när jag hörde talas om att hon skulle ge ut en bok blev jag genast nyfiken. Det lät precis som min typ av bok och den hann inte mer än anlända på biblioteket innan jag lånat hem och läst den. Jag tyckte mycket om den, men kanske inte riktigt så mycket som jag hoppats på. 

Språket var det första som fångade min uppmärksamhet och hjälp vad fint och bra den här boken är skriven. Varje ord känns sådär träffsäkert och perfekt. Beijer tillhör numera den lilla skaran av författares vars skrivsätt jag avgudar en aning. Det flyter på så fint och är så otroligt snyggt uppbyggt att jag sitter som fastklistrad boken igenom. Historien är fin den med, men det är språket som trollbinder mig. Jag älskar att Beijer aldrig nämner killen vid namn, utan att han alltid får vara ”han”, och att huvudpersonen själv också förblir namnlös boken igenom. Tänk att en så simpel detalj kan göra en bok så mycket intressantare! De korta kapitlen och den dagbokslikande formen föll jag också pladask för. Det känns så äkta och ärligt och magiskt på ett sådär alldeles vardagligt vis. 

Något annat som jag verkligen tycker om med boken är hur den svämmar över i känslor. Det växlar från bubblande glädje till djupaste sorg och allt däremellan i ett rasande tempo och jag älskar det. Även om jag befinner mig ett par år ifrån mitt femtonåriga jag känner jag igen mig så väl. Alla de där känslorna som riskerade att explodera inom en. Beijer skildrar verkligen det så, så bra. 

Historien kretsar i princip bara kring huvudpersonen och killens berg-och dalbaneförhållande och jag tycker om historien, men kan tycka att det blir lite väl mycket ibland. Lite för upprepande. Hade det inte varit för språket och känsloexplosionerna hade jag antagligen viftat undan den här som ännu en typisk svensk ungdomsbok. Historien i sig är nämligen inte särskilt originell. Det är Beijers sätt att skildra den som ger det där lilla extra. Och det är förstås väldigt bra, men det hade blivit fantastiskt om också historien kunde fånga mig på samma sätt som språket. 

Sammanfattat är Det handlar om dig en fantastiskt fint skriven historia om den första kärleken och allt vad det innebär. Igenkänningsfaktorn är hög och Beijer väjer inte för starka känslor och ångest. Jag kan verkligen rekommendera den om du vill ha något snabbläst, vackert och känslosprudlande. Brukar du dessutom tycka om typiska kärlekshistorier skulle jag vilja säga att den här är nästintill perfekt. 



//Frida



3 kommentarer:

  1. Har inte läst nån recension om den här tidigare så det var jättekul att få läsa! Har varit sugen på den här boken ett tag och nu blev jag ännu mer intresserad :)

    SvaraRadera
  2. SV: Jag rekommenderar sjukt starkt att du läser Fangirl! Den är en av de få contemporary som jag läst och blivit lika besatt av som någon av mina favoritfantasyböcker :)

    SvaraRadera
  3. Svar: Du borde garanterat läsa Maus! Den är väldigt bra och mycket viktig!

    SvaraRadera