2014-06-28

Guldkornen i höstens utgivning

Det känns lite fel att börja tänka på hösten såhär mitt i sommaren, men de flesta förlag har redan publicerat höstens bokkataloger och det är alltid lika spännande att gå igenom utgivningen. Jag tycker att det ser ut att bli en riktigt bra bokhöst och här nedanför har jag samlat de titlar som jag är mest nyfiken på. 

   Omslagsbild: Det lilla huset på prärien 

Född fenomenal - Josephine Bornebusch
Bonnier Carlsen, 4 augusti

Skådespelerskan bakom rollen Mickan i den populära tv-serien Solsidan ska nu ge ut sin första ungdomsroman. Jag tycker väldigt mycket om Bornebusch, så det ska bli superspännande att se hur hon är som författare.


Outtalat - Sarah Rees Brennan
Modernista, 23 augusti

Jag har hört så mycket positivt om den här boken, speciellt från Boktycke, och nu när den kommer på svenska känner jag att det är dags att läsa den. Förhoppningsvis tycker jag lika mycket om den som alla andra.

Det lilla huset på prärien - Laura Ingalls Wilder
Rabén & Sjögren, 3 september

Tycker att den här nya omslagsdesignen är så fin! Älskar färgerna och den söta stilen. Har första boken hemma och kommer garanterat att köpa den här också. Håller tummarna för att även resterande delar släpps i den här omslagsdesignen.


The Young Worlds: Överlevarna - Chris Weitz
B. Wahlströms, 5 september

Den här låter egentligen lite väl lik Gone av Michael Grant, eftersom det bara är personer under femton år som överlevt Sjukdomen, men jag är ändå lite nyfiken. Jag är ju svag för dystopier. 


 Omslagsbild: Röd som blod Omslagsbild: Det oändliga havet Uppstigandet 

Röd som blod - Salla Simukka
Rabén & Sjögren, 18 september

Första delen i en finsk thrillertrilogi som låter väldigt spännande. Trodde inte att thrillergenren direkt var något för mig, men efter att ha läst Svensk synd har jag helt ändrat uppfattning. Är grymt nyfiken på den här! 

Kanske är det här allt du behöver veta - E Lockhart
Lavender Lit, 6 oktober

Den svenska översättningen av We Were Liars! Har hört väldigt mycket om den boken av ollika booktubers den senaste tiden och jag vill själv väldigt gärna läsa den.

Det oändliga havet - Rick Yancey
Rabén & Sjögren, 8 oktober

Andra delen i en serie som jag ännu inte påbörjat, men som jag tror att jag verkligen skulle tycka om. Får se till och läsa första delen innan den här släpps. 

Uppstigandet - Karen Bao
Modernista, 9 oktober

Hade aldrig hört talas om den här innan jag hittade den i Modernistas höstkatalog, men den låter riktigt bra. Handlar om en femtonårig tjej som bor i en koloni på månen. Efter att hennes mamma arresteras tar hon värvning i militären och får påbörja en brutal utbildning. Spännande! 

8 saker du aldrig skulle våga Jag ger dig solen 

8 saker du aldrig skulle våga -  Eva Susso & Moa Eriksson Sandberg 
Gilla böcker, 20 oktober

Låter som en lättsam och rolig bok om ett gäng tjejer som ska genomföra olika utmaningar. På förlagets hemsida beskrivs den som en girlpower-bok som ifrågasätter de höga krav och regler som omger unga tjejer idag. Spännande! 


Jag ger dig solen - Jandy Nelson
Gilla böcker, 10 november
Nelsons debut, Himlen börjar här, har jag bara hört en massa gott om och nu släpper hon sin andra bok, vilken förhoppningsvis är lika fantastisk som den första. 

Fler böcker ur höstens utgivning

Världens viktigaste kyss Miriam om natten Blod och stjärnstoft (inbunden) 
 Ramona  

//Frida


3 kommentarer:

  1. Blir helt ha-galen när jag ser de nya utgåvorna av Laura Ingalls Wilders böcker. Omslagen är ju så snygga!

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det verkar släppas jättebra böcker i höst! Är nog allra mest sugen på "Jag ger dig solen", vet inte hur jag ska kunna vänta ända tills november... ;)

    SvaraRadera
  3. Flera vill-ha- böcker där!!

    SvaraRadera