2015-03-05

Bokiga nyheter: Nya omslag till The Mortal Instruments

Jag följer Cassandra Claretumblr och det var där som jag först hörde talas om det planerade omslagsbytet på böckerna i hennes The Mortal Instruments-serie. I USA kommer de nya omslagen att ersätta de gamla - böckerna med originalomslagen kommer alltså att sluta produceras. I UK har de valt att fortsätta att sälja böckerna i originalomslag och samtidigt ge ut böckerna i en ny utgåva med nya omslag. Det kommer alltså att finnas två utgåvor att välja mellan. Wihoo för UK! Personligen föredrar jag när förlagen låter det finnas flera olika utgåvor, snarare än att ersätta de gamla med nya. Men jag förstår ju också att det kanske är nödvändigt ibland, att ersätta omslagen, även om jag inte tycker om det. 

Det som jag tycker är lite skoj med just det här omslagsbytet är att UK och USA har valt två heeelt olika designer. Det amerikanska omslagsbytet är ganska likt originalomslaget i stil, men det brittiska omslagen har en helt annan stil - de är illustrerade! 

Originalomslagen

Jag är inget fan av originalomslagen, men jag tycker ändå att de är helt okej. Det syns tydligt att de hör ihop och de ser fina ut i bokhyllan (även om man har dem i sjuhundraelva olika storlekar..) 


Nya omslag UK 

Alltså, hur fina!? Jag bara måste ha den här utgåvan. Älskar färgerna, detaljerna i bilderna, hur fint de hänger ihop. ALLT! Det är sällan jag uppskattar omslagsbyten men det här är bara... WOW! Jag byter gärna ut min trista originalsamling. Det är här tusen gånger bättre! Åh, alltså jag är typ kär i de här omslagen. 


Nya omslag USA

Än så länge verkar bara omslaget till City of Bones ha släppts, men man förstår ju tanken i alla fall. Jag är inte precis ett fan av originalomslagen, men jag kan knappast säga att jag tycker att det här är bättre. Det är alldeles för likt den gamla stilen. The Infernal Devices-serien kommer också att släppas i den här omslagsdesignen, så för de som vill ha en enhetlig samling passar det förstås väldigt bra, men jag kommer inte att köpa den här utgåvan. Ska dock bli spännande att se hur resterande omslag ser ut. Det kanske blir bättre? 

635599496823844646-City-of-Bones-FOR-CVR-REVEAL-email

Vad tycker ni om de nya omslagen? Team UK eller Tema USA? ;) 

//Frida


14 kommentarer:

  1. Jag gillar de nuvarande omslagen och kommer behålla dem, men blir väldigt sugen på att köpa UK omslagen också! Älskar färgerna och designen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att de gjorde dem så annorlunda från originalet! På det sättet lockar man ju både nya läsare, och får samtidigt de som tycker om böckerna att vilja köpa de nya utgåvorna. Jag fungerar i alla fall så. Så fort mina favoritböcker kommer i nya, fina utgåvor får jag världens habegär ^^

      Radera
  2. UK omslagen var ju inte lite läckra!

    SvaraRadera
  3. Åååh gud detta är verkligen ett omslagsbyte jag också uppskattar! Men team UK all the way - så fina åååh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också! Länge sedan jag var så nöjd över ett omslagsbyte :)

      Radera
  4. UK covrene er fantastiske. Liker vanligvis ikke cover med personer på fremsiden så jeg syns de var sykt kule og fine. Det første US coveret var også fint, men UK var definitivt min favoritt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Roligt med någonting lite annorlunda :)

      Radera
  5. Jag tycker också att omslagsbyten kan vara mindre bra och det är störande om de byter mitt i. Dessutom är det där med storlekarna så sant, varför inte bara ha en? De nya UK omslagen är helt fantastiskt fina! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen, men eftersom det blivit så vanligt med omslagsbyten mitt i en serie har jag försökt att vänja mig. Fast det är fortfarande svårt att låta bli att reta sig på omatchande omslag. Problemet med olika storlekar tycker jag nästan är ännu värre, ser helt knas ut i bokhyllan.. Och som du sa, varför har man ens olika storlekar?

      Eller hur! Ett måste i bokhyllan! ^^

      Radera