2013-03-17

Only väg is upp

Only väg is upp
Titel: Only väg is upp 
Författare: Emmy Abrahamson
Serie: Första boken i en trilogi som inte verkar ha något namn. Andra boken, Stjäla the show, släpps i maj i år. 
Antal sidor: 234
Förlag: Rabén och Sjögren
Utgivningsår: 2012

Kan tex köpas här: Bokii

Filippa Karlsson är på väg! Mot London, mot frihet, mot att bli vuxen och förverkliga sina teaterdrömmar. Men London är en stor och tuff stad med skumma hyresvärdar som skriver Felipe Calzone istället för hennes riktiga namn på kontraktet. Där finns sadistiska chefer som gör allt för att sabotera för en underbetald vikarie, för att inte tala om okända och ökända rocksångare som förför flickor med att de har drömt om just DIG i flera månader.

Men London är också en stad där man kan hitta vänner för livet och där drömmar faktiskt kan gå i uppfyllelse. Hjärta, smärta och extra mycket humor för 15-åriga tjejer! Första delen i en trilogi om Filippas öden och äventyr i London.

Only väg is up är en riktigt härlig bok som fick mig att skratta högt mest hela tiden. Humorn tillsammans med det enkla men träffsäkra språket är helt klart bokens styrka. Det blir aldrig tråkigt och sidorna bara flyger förbi. 

Karaktärerna är verklighetstrogna och det är lätt att känna igen sig. Det är roligt att följa huvudpersonen, Filippa, på hennes äventyr i London. Hennes galna och väldigt impulsiva handlingar får mig både att skratta och få galet ont i magen på samma gång. Man vill bara hoppa in i boken och hindra henne från att göra alla de där misstagen som hon gör, men samtidigt är de just de som gör boken till vad den är. Människor gör misstag, sånt är livet och man lär sig faktiskt av sina misstag. Just detta tycker jag att boken skildrar på ett bra sätt. 

London är en av mina absoluta favoritstäder och jag gillade hur man fick upptäcka staden genom Filippas ögon. Det gav en lite annan bild än den man får när man åker dit som turist. Om bilden är verklighetstrogen eller inte kan jag inte svara på eftersom jag själv aldrig bott i London, men det kändes trovärdigt och det är ändå huvudsaken. 

Eftersom jag själv alltid varit intresserad av teater tyckte jag att teaterdelen, trots att den var ganska liten, var rolig. Att få följa med på hela uttagningsprocessen och få en inblick i, om än liten, hur det kan se ut på en scenskola.

Sammanfattat tyckte jag mycket om boken och ser fram emot att få läsa uppföljaren Stjäla the show som släpps i maj. 



// Frida





1 kommentar:

  1. Åh, har den hemma och är ganska sugen på att läsa den! :) Blir lite mer sugen nu när jag läser recensionen! ;)

    SvaraRadera