2013-03-13

The Friday Society




























Titel: The Friday Society
Författare: Adrienne Kress
Serie: Ingår inte i en serie än, men möjligheten finns att det kan komma fler böcker.
Antal sidor: 437
Förlag: Dial
Utgivningsår: 2012

Min version av boken är en "advance, uncorected proof" så slutversionen av boken kan skilja sig lite från den som jag läste. 

Set in turn of the century London, The Friday Society follows the stories of three very intelligent and talented young women, all of whom are assistants to powerful men: Cora, lab assistant; Michiko, Japanese fight assistant; and Nellie, magician's assistant. The three young women's lives become inexorably intertwined after a chance meeting at a ball that ends with the discovery of a murdered mystery man.

It's up to these three, in their own charming but bold way, to solve the murder–and the crimes they believe may be connected to it–without calling too much attention to themselves.


Set in the past but with a modern irreverent flare, this Steampunk whodunit introduces three unforgettable and very ladylike–well, relatively ladylike–heroines poised for more dangerous adventures.

När jag fick höra om The Friday Society för första gången kände jag direkt att det nog var en bok som jag skulle tycka om. London, steampunk, starka kvinnliga huvudkaraktärer och lite action på det. En perfekt blandning om du frågar mig. Var den då så bra som jag hoppats? Ja, det var den faktiskt. Inte en fullpoängare, men fortfarande väldigt bra. 

Jag tänkte börja prata om det som jag tyckte var lite mindre bra. Det var inte mycket, men jag vill ändå nämna det. För det första så tycker jag att hela kärleksbiten i boken var rätt meningslös och tråkig. Okej, jag förstår varför det var med, men samtidigt tycker jag att boken hade varit minst lika bra utan. Tjejerna är bättre utan sina love-interests, helt klart. För det andra var inte själva huvudmysteriet så spännande som jag hade hoppats, men det gjorde inte så mycket för bokens helhet faktiskt. Det fanns annat som vägde upp för det ganska medelmåttiga mysteriet. 

Nu till det som jag tyckte om. Karaktärerna! Speciellt huvudkaraktärerna Cora, Nellie och Michico. Åh, det är så underbart roligt att följa dem och varje gång jag lade undan boken längtade jag efter att få läsa mer om dem. De är smarta, roliga, starka och självständiga. Tycker faktiskt om allihop lika mycket och de kompletterar varandra väldigt bra. Hoppas faktiskt att Kress bestämmer sig för att skriva fler böcker, för jag vill mer än gärna läsa mer om tjejerna. 

Trots att mysteriet i boken inte riktigt fångade mitt fulla intresse flög sidorna fram, och det är till stor del på grund av karaktärerna, men också miljöerna, humorn och språket. Kan tänka mig att språket nog kan irritera många eftersom det är alldeles för "modernt" för att passa den tid som boken utspelar sig i, och jag kan erkänna att jag irriterade mig på det i början, men sedan var det som en pusselbit föll på plats och jag tyckte plötsligt att språket passade hur bra som helst ihop med historien. Det gav det där lilla extra och passade väldigt bra ihop med karaktärerna. 

Det känns som att jag har hur mycket som helst att säga om The Friday Society, men jag vill inte spoila, så om du tycker att det låter som din typ av bok får du helt enkelt ta och läsa den själv. Förhoppningsvis finner du den lika underhållande som jag. 

Favoritcitat

"She'd have thought intelligence, at least, would have been an important quality in a member of Parliament, but really it seemed that breathing was the only requirement"




// Frida





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar