2013-03-03

Särskild


Särskild (Udda Verklighet #2)Titel: Särskild
Författare: Nene Ormes
Serie: De sära, #2
Antal sidor: 279
Förlag: Styxx Fantasy
Utgivningsår: 2012

Handlingen innehåller mindre spoilers från första boken.

Det är festival i Malmö, och folkfesten har lockat mer än bara vanliga människor. De sära har kommit till stan för att jaga, slåss och roa sig, och bakom musiken och festivalstånden ruvar mörker och hemligheter.
Udda har börjat drömma igen, och hennes drömmar leder henne tillbaka till den karismatiske hamnskiftaren Hemming och till det gåtfulla Oraklet som bor i toppen av Turning Torso. Uddas förmågor gör henne både till en tillgång och ett hot för de krafter som rör sig i Malmös sära värld. Där finns de hon kan lita på, men också de som fruktar henne och vill förgöra henne, och en sammandrabbning är överhängande. Innan festivalen är över kommer Uddas framtid att avgöra på gott eller ont.

Jag fastnade inte riktigt lika mycket för Särskild som jag gjorde för Udda Verklighet, men jag tycker fortfarande att det är en riktigt bra serie som har potential att bli ännu bättre. Miljöerna är precis lika fint beskrivna och man känner sig verkligen som en del av världen Ormes presenterar, vilket verkligen är styrkan i hennes böcker. Tyvärr tyckte jag inte att själva huvudstoryn i den här boken var lika fängslande som i den första och det var främst det som gjorde att jag inte gillade den riktigt lika mycket. Det var intressant, och man fick reda på en massa nya saker, men jag upplevde aldrig den där ah-jag-kan-inte-sluta-läsa känslan. 

Det var roligt att få återse de gamla karaktärerna, vilka jag fortfarande tycker mycket om, men ännu roligare att få lära känna alla nya karaktärer. Jag gillade speciellt Karnas lilla grupp. Gillar dem allihop och hoppas på att de kommer att återvända i kommande böcker.

Eftersom det här är andra boken i en serie, och jag inte vill spoila, väljer jag att hålla recensionen ganska kort. Det finns inte så mycket nytt att säga. Sammanfattat  var det en bra uppföljare och jag ser fram emot att få läsa mer om Udda. 



// Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar