2013-05-21

5 books to movie-tag (del 2)


Vi har blivit taggade av Pia Bookrelated. Den går ut på att hitta fem böcker som man skulle vilja se som film (eller tv-serie). Helst böcker som inte redan har så mycket filmrykte om sig. Precis som med förra taggen så kommer vi att dela upp även den här i två delar, det vill säga gör ett inlägg var.


Agnes


1.  Slated av Teri Terry

Tror att jag hade dött av lycka om den här serien blev film. Såg verkligen allt framför mig när jag läste. Är riktigt nyfiken på hur alla Lorders ser ut och hela processen med att ha blivit Slated. Och alla tillbakablickar, Kylas minnen. Karaktärerna, miljöerna, den ständigt närvarande känslan av att någonting är riktigt fel... Ja, jag tror att de här böckerna hade passat väldigt bra som filmer. 



2. Chaos Walking av Patrick Ness

Äskar de här böckerna (även om jag inte hunnit läsa sista boken än) om Todd som lever i denna märkliga värld av bara män, som alla kan höra varandras tankar. Hade varit intressant att se hur de hade kunnat lösa just den biten på film utan att det blivit pinsamt dåligt, för tyvärr tror jag att risken för det är ganska stor.



3. Delirium av Lauren Oliver

En dystopi som jag fastnade för direkt. Tycker att det är ovissheten som gör den här så spännande, att det inte är riktigt klart för en vad som är fel, bara att något är det. Med rätt skådespelare och miljöer tror jag att det här hade kunnat bli en bra film.



4. Chosen Ones av Tiffany Truitt

Ännu en dystopi, som på sina ställen faktiskt påminde lite om Delirium, men som samtidigt var helt annorlunda. Är nyfiken på hur de här Chosen Ones ser ut, med tanke på att de ska vara ett slags "supermänniska" som skapats för att i stort sett fungera som mänskliga vapen.



5. Dustlands - Blodröd väg av Moira Young 

Åh, alltså den här boken... Jag hade suttit som klistrad om den här blev film. Älskade precis allt med Blodröd väg. Framförallt huvudkaraktären Saba, som var både arrogant och stundtals ganska elak, men samtidigt envis och otroligt målmedveten. Humor fanns det gott om också och jag kommer ihåg att jag skrattade högt flera gånger när jag läste. Ja, den här får mer än gärna bli film!



(Jag taggar ingen, eftersom Frida redan har gjort det. Så de hon har taggat gäller).

//Agnes

1 kommentar:

  1. Alla dessa böcker verkar fantastiskt spännande! Har lagt till allihopa i min vill-läsa-lista. ^^

    SvaraRadera