2014-02-22

Pandemonium


Titel: Pandemonium
Författare: Lauren Oliver
Serie: Delirium #2
Antal sidor: 375
Förlag: HarperTeen
Utgivningsår: 2012

I’m pushing aside 
the memory of my nightmare, 
pushing aside thoughts of Alex, 
pushing aside thoughts of Hana 
and my old school, 
push, 
push, 
push, 
like Raven taught me to do.
The old life is dead.
But the old Lena is dead too.
I buried her.
I left her beyond a fence,

behind a wall of smoke and flame.


Jag blev helt såld på första boken, Delirium, och jag har verkligen sett fram emot att läsa fortsättningen. Tack och lov blev jag inte besviken! Tvärtom så tycker jag nästan den här boken var bättre än första. Det händer betydligt mer och jag hade så otroligt svårt för att sitta still när jag läste.

Jag älskar hur Lena utvecklas i den här boken. I Delirium var hon väldigt osäker på allting och hon hade svårt att veta vem och vad hon kunde lita på. Vilket faktiskt är helt förståeligt, med tanke på att hela hennes liv och tro hastigt och plötsligt vänds helt upp och ner. I den här boken har hon inget annat val än att tuffa till sig. Allt handlar om överlevnad och hon inser att det faktiskt inte går att lita på någon. Om hon ska överleva måste hon lita på sina instinkter och framför allt sitt hjärta.

En annan sak jag tycker väldigt mycket om är att var annat kapitel handlar om hur hon ensam och svag kom till The Wilds, hur hon träffar Raven, Tack, Hunter och de andra i den lilla gruppen som välkomnar henne och lär henne att överleva i en värld som hellre ser henne död och begraven, och var annat kapitel utspelar sig i nutid, där en starkare Lena återvänder till ett liv innanför murarna, nu med ett uppdrag och en helt ny identitet. 

Om jag tvunget ska klaga på något så får det vara det allra sista som händer i slutet. Inte för att det på något sätt var dåligt, utan för att det var ganska väntat. Tyvärr kunde jag snabbt räkna ut vad som skulle hända och allt blev bekräftat på sista sidan. Jag är dock glad att det blev så och även om det inte var så överraskande så var det absolut tvunget och bidrog till en enormt frustrerande cliffhanger som gör att jag bara vill kasta mig över tredje boken på en gång! 



//Agnes

1 kommentar:

  1. Ska bli intressant att se vad du tycker om avslutningen så småningom ;)

    SvaraRadera