2014-02-25

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av bloggen The Broke and The Bookish och går ut på att man ska lista sina topp 10 inom ett valt ämne.


Veckans tema är att man får välja ett gammalt tema och jag valde:
"Topp tio serier som jag inte avslutat än".

Divergent (Divergent, #1) Soul Screamers Vol. 1: My Soul to Lose • My Soul to Take • My Soul to Save The Unbecoming of Mara Dyer (Mara Dyer, #1) Graceling (Graceling Realm, #1)

Divergent-serien - Veronica Roth
Jag älskade både första och andra boken i den här trilogin, men trots det har Allegiant ännu inte blivit läst. Jag kom en bit in i den för ett par veckor sedan och jag totalälskade det som jag läste. Varför jag sedan inte fortsatte läsa har jag ingen som helst aning om... 

Soul Screamers - Rachel Vincent
Läste de tre första böckerna i serien under de sista två åren på gymnasiet och tyckte väldigt mycket om dem. Lagom lättsamma och spännande. Köpte hem hela serien för ett tag sedan och nu står de och samlar damm längst bak i bokhyllan. Varför jag aldrig avslutar serien som jag verkligen tycker om är en gåta jag förmodligen aldrig kommer att lösa. 

Mara Dyer - Michelle Hodkin
Eftersom sista boken ännu inte släppts kan jag omöjligt ha avslutat den här serien än, men det faktum att jag fortfarande inte läst The Evolution of Mara Dyer, trots att jag haft den sedan releasedagen, gör att den hamnar på den här listan. 

Greaceling Realm - Kristin Cashore
Jag har läst och älskat Graceling och ungefär halva Fire, men sedan kom jag inte längre. Varför vet jag inte eftersom jag älskade vartenda litet ord som jag läste. 

Soulless (Parasol Protectorate, #1) City of Bones (The Mortal Instruments, #1) Finnikin of the Rock (Lumatere Chronicles, #1)

Parasollprotektoratet - Gail Carriger
I den här serien har jag läst två och en tredjedels bok, och precis som med böckerna ovan slutade jag av någon oförklarlig anledning mitt i serien. Jag måste verkligen bli bättre på att följa upp serierna som jag påbörjar! Det är ju inte för att jag inte tycker om dem som jag slutar läsa. I och för sig har inte de sista delarna i just den här serien översatts än, så egentligen kanske den inte räknas då jag helst vill fortsätta att läsa översättningarna...

The Mortal Instruments - Cassandra Clare
Mitt intresse för den här serien svalnade ganska rejält när Clare bestämde sig för att utöka serien med tre böcker. Jag tyckte att City of Glass slutade alldeles perfekt och fjärde boken håller, enligt mig, inte alls samma nivå som de tre första. Trots detta vill jag ändå avsluta serien. När de blir vet jag dock inte.. 

Lumatere Chronicles - Melina Marchetta
Av alla serier på den här listan är det nog den här som jag är mest arg på mig själv över att jag inte läst ännu. Finnikin of the Rock var en av de bästa, kanske till och med den bästa, boken jag läste förra året. Så. Fantastiskt. Bra. Jag är övertygad om att de resterande två böckerna är minst lika bra och de måste läsas snarast. Helst nu. 


Matched (Matched, #1) Rubinröd: tidlös kärlek (Ädelstenstrilogin, #1) The Selection (The Selection, #1)

Matched - Ally Condie
Det här är en serie som jag har väldigt blandade känslor för. Jag både älskar och inte älskar den på samma gång. När den är bra är den verkligen bra, men tyvärr innehåller den en hel del ganska trista avsnitt också. Eftersom jag hört att sista boken är den sämsta har jag velat lite om jag ska läsa den eller inte, men jag bara måste få veta hur det slutar så den kommer att bli läst. Någon gång. 

Ädelstenstrilogin - Kerstin Gier
Första boken var otroligt charmig och rolig och jag kan knappt vänta på att få reda på hur det ska gå för Gwen och de andra, men som vanligt har jag prioriterat andra böcker istället för att fortsätta med en serie jag verkligen tycker om.. 

The Selection - Kiera Cass
The Selection är inte den bästa bok jag någonsin läst, men väldigt underhållande och beroendeframkallande. The Elite står och väntar på mig i bokhyllan och förhoppningsvis ska jag hinna med att läsa den i tid till att den sista boken släpps. 

//Frida


4 kommentarer:

  1. Det här är ju ett tema som jag lätt kunnat göra två listor av :) Divergent-serien har jag inte börjat på än, men jag ska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde faktiskt att jag skulle ha väldigt många fler serier att ha med på listan, men det visade sig att det inte var sådär jättemånga som jag verkligen vill fortsätta läsa konstigt nog. Men jag har säkert glömt bort någon, för jag vet ju att jag startar betydligt fler serier än jag avslutar. :)

      Radera
  2. Ja, det här är ett tema som jag kanske också borde ha gjort för att få lite bättre överblick över vad jag egentligen har tagit mig an ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt rätt bra att se över serier som man påbörjat lite då och då. ;)

      Radera