2014-02-08

Snövit



Titel: Snövit
Författare: Jacob & Wilhem Grimm
Illustratör: Benjamin Lacombe
Serie: -
Antal sidor: 43
Förlag: Fortellerforlaget
Utgivningsår: 2013

Snøhvit sett gjennom Benjamin Lacombes øyne vekker en en dyster og vakker følelse i leseren. Teksten er ofte barns første møte med hva sjalusiens ondskap kan få voksne til å gjøre. De fantastiske illustrasjonene forsterker følelsene og kan gi varige minner. Eventyret er til alle tider blitt brukt til å forklare ondskapens dypeste grunn, og hva den gjør med oss. En viktig påminning for voksne, en viktig fortelling for barn.

Jag har velat ha den här fina boken sedan jag såg den för första gången och blev självklart överlycklig när jag fick den i födelsedagspresent. Eftersom den var slut på det svenska förlaget fick jag den norska utgåvan, men det fungerade hur bra som helst eftersom det framförallt var illustrationerna jag var ute efter. Norska är inte heller så svårt att förstå, i alla fall inte i skriftlig form. 

Till boken då. Illustrationerna är verkligen att dö för. Så otroligt vackra och detaljrika! Skulle vilja hänga upp varenda en på väggen i mitt rum. Bejamin Lacombe är helt klart en ny favoritillustratör. Älskar att han har en så mjuk tecknarstil, samtidigt som bilderna i sig är ganska "mörka" och smått obehagliga. 

Jag har faktiskt aldrig läst bröderna Grimms Snövit tidigare, utan bara sett Disneys version, och även om jag var medveten om att den skulle vara betydligt mörkare blev jag förvånad över hur obehaglig historien faktiskt är. Det är inte mycket som Disney har valt att behålla från originalet, mer än huvudpersonerna och äpplet. Personligen föredrar jag Grimms saga över Disneys version, även om den innehåller en del helt sjuka och bisarra scener. Till exempel att prinsen vill ta med sig en DÖD Snövit hem till sitt slott och "älska och ära henne som sin käraste". Herregud, hon är ju död, människa! Och att dvärgarna går med på det!

Snövit-historien är i sig verkligen inte en fullpoängare, utan det är de fantastiska illustrationerna som gör hela boken. Är ni som jag tokiga i fina illustrerade utgåvor av klassiska sagor bör ni definitivt kolla in den här! Rekommenderar den varmt! 



//Frida





2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Boken är fantastisk med alla fina illustrationer. Jag lånade den på biblioteket och läste den i skolan. Tyvärr gäller samma för mig som för dig. Har beställt den på norska nu (bokmål, då jag tycker det är lättare än nynorsk). Jag skulle gärna vilja haft den på svenska men har kollat med förlaget för ett tag sedan och de sade att den tyvärr är slut. Tryck upp fler, snälla1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen jättetråkigt att den tog slut så fort hos det svenska förlaget, men kanske att den kan dyka upp på second hand så småningom? Annars tycker jag fortfarande att det är illustrationerna som är det viktiga så det gör inte så mycket att texten är på norska. :)

      Radera