2014-02-23

Stolen Songbird

Titel: Stolen Songbird
Författare: Danielle L Jensen
Serie: The Malediction Trilogy #1
Antal sidor: 436
Förlag: Strange Chemistry
Utgivningsår: 2014

Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus

For those who have loved Seraphina and Graceling comes another truly fabulous fantasy...
For five centuries, a witch’s curse has bound the trolls to their city beneath the ruins of Forsaken Mountain. Time enough for their dark and nefarious magic to fade from human memory and into myth. But a prophesy has been spoken of a union with the power to set the trolls free, and when Cécile de Troyes is kidnapped and taken beneath the mountain, she learns there is far more to the myth of the trolls than she could have imagined.


Jag blev överlycklig när jag, via netgalley, fick en eArc av Stolen Songbird. Sammanfattningen fångade mig direkt (Fantasy! Magi! Troll!) och det faktum att den sagts vara perfekt för fans av Seraphina och Graceling – två av mina absoluta favoritböcker – gjorde inte det hela sämre. Mina förväntningar var minst sagt höga.

Så, levde den upp till förväntningarna? Ja, det gjorde den verkligen. Där var några mindre saker som jag irriterade mig på, speciellt i början, men i det stora hela var det en fängslande och vackert skriven historia. Den magiska världen, de trovärdiga karaktärerna och den intressanta handlingen fick mig att sitta som klistrad vid boken från första till sista sidan. Helt klart en av de bästa böckerna jag läst, än så länge, i år.

Kungariket Trollus, där boken utspelar sig till största del, är en väldigt intressant och magisk plats, men samtidigt väldigt skrämmande. På utsidan är allt överväldigande vackert, men på insidan döljs många mörka hemligheter och allteftersom historien utvecklas blir det tydligt att allt inte är så fantastiskt som det först verkar. Något annat som jag verkligen uppskattar med världen är hur bra den kompletterar historien. Det låter konstigt, jag vet, och det är svårt att förklara utan att spoila en massa, men om ni läser boken lovar jag att ni kommer att märka det. 

Jag har aldrig läst en bok där troll varit huvudkaraktärer tidigare och det är säkert en av anledningarna till varför jag tycker så mycket om boken. Allting känns nytt och intressant och jag älskar Jensens tolkning av troll. De både är och inte är så som jag förväntar mig att troll ska vara på en och samma gång. De har så många lager och det är något som jag verkligen uppskattar.

Stolen Songbird innehåller många älskvärda karaktärer. Först har vi vår huvudkaraktär, Cécile. Hon är inte din typiska badass hjältinna. Hon är inte exceptionellt duktig på att strida. Hon är inte heller den smartaste eller modigaste karaktären du stött på. Hon är bara Cécile och det är det som gör henne så älskvärd. Så realistisk. Jag säger inte att hon inte är smart eller modig, för det är hon. För att inte tala om godhjärtad. Det jag menar är att hon inte är felfri och det är just därför som jag tycker att hon är en så fantastiskt bra karaktär. Jag är så otroligt trött på felfria, oövervinnerliga karaktärer. Jag vill att de ska ha brister och att karaktären ska få växa och utvecklas under bokens gång.

För det andra har vi trollprinsen Tristan, som jag först tyckte var extremt ohyfsad, bortskämd och oengagerad. Han växte dock väldigt mycket i mina ögon under historiens gång och mot slutet tyckte jag faktiskt riktigt mycket om honom. Han visade sig vara en helt annan person än den arroganta och själviska pojke jag först trodde att han var. När jag ändå är inne på Tristan måste jag nämna relationen mellan honom och Cécile. Jag är så glad att Jensen inte föll i insta love-fällan. Istället låter hon relationen mellan Tristan och Cécile utvecklas under lång tid och jag älskar det. Det är precis så det ska vara! 

Även om jag tycker mycket om både Cécile och Tristan måste jag säga att de mindre karaktärerna var mina favoriter – den godhjärtade Marc, de tävlingsinriktade och underhållande tvillingarna Victor och Victoria, Céciles hjälpsamma ”maids” och till och med den något bitchiga och envisa Anaïs.

Sammanfattat är Stolen Songbird en väldigt trevlig bok med en magisk värld man helst inte vill lämna, älskvärda karaktärer, intressant handling och vackert språk. Det är en väldigt stark debutbok och jag kan inte vänta på att få se vart Jensen kommer att ta historien härnäst. Om du letar efter en unik och fängslande fantasy är Stolen Songbird boken du ska läsa.

Favoritcitat

"Until one of us ceases to draw breath, one heart stills, one body is consigned to dust. Or in less poetic terms, a bloody long time."



//Frida




6 kommentarer:

  1. Jag har varit väldigt nyfiken på Stolen Songbird just på grund av handlingen (och omslaget är så fint!) och efter att ha läst delar av din recension är jag ännu mer övertygad att det här är en bok som ska köpas när den kommer ut :) Ser så fram emot det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fastnade också för handlingen. Så roligt med troll eftersom de nästan aldrig finns med i böcker. I alla fall inte som huvudkaraktärer. Hoppas att du kommer att tycka lika mycket om den som jag gjorde! :)

      Radera
  2. Jag var faktiskt inte särskilt intresserad av den här boken förrän jag såg ditt betyg på Goodreads. Och efter den här recensionen så bara måste jag ju läsa den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas bara att jag inte gett dig för höga förväntningar. Det kan ju förstöra ganska mycket... men hoppas självklart att du ska tycka om den lika mycket som jag gjorde. :)

      Radera
  3. Har aldrig hört talas om den här boken tidigare, men efter din recension är jag minst sagt nyfiken! Ska genast lägga till den på min att-läsa-lista! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har faktiskt inte varit särskilt mycket hype kring den, vilket i och för sig kan vara rätt skönt, men det har fått väldigt fina recensioner på goodreads. Själv hittade jag den när jag skulle göra ett inlägg till Top Ten Tuesday och fastnade direkt för handlingen. Om du läser den hoppas jag att du kommer att tycka om den! :D

      Radera