2015-01-01

End of the Year Book Survey 2014

Den här enkäten kommer från bloggen Perpetual Page Turner


reading-stats-2014

Number Of Books You Read: 40
Number of Re-Reads: 6
Genre You Read The Most From: Contemporary och fantasy/paranormal är de genrer som jag läst mest från. 

best-YA-books-2014

1. Best Book You Read In 2014?

Så himla svårt, men fem starka favoriter är The Book Thief av Markus Zusak, We Were Liars av E. Lockhart, Pride and Prejudice av Jane Austen, Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs och Allegiant av Veronica Roth

2. Book You Were Excited About & Thought You Were Going To Love More But Didn’t?

Jag hade väldigt höga förväntningar på Reached av Ally Condie och trodde verkligen att jag skulle älska den, men jag blev väldigt besviken. Inte alls lika bra som de tidigare böckerna i serien. 

 3. Most surprising (in a good way or bad way) book you read in 2014? 

We Were Liars av E. Lockhart var en väldigt positiv överraskning. Hade hört väldigt blandad kritik om den och hade egentligen inte alls tänkt läsa den, men sedan såg jag den på biblioteket och tänkte; varför inte? Och glad är jag för det, eftersom det slutade med att jag älskade den. 

 4. Book You “Pushed” The Most People To Read (And They Did) In 2014?

Pratade väldigt mycket om The Book Thief av Markus Zusak och Stolen Songbird av Danielle L. Jensen, när jag precis läst dem. Detsamma gäller Röd som blod av Salla Simukka och We Were Liars av E. Lockhart, men om jag faktiskt lyckats få någon att läsa dem är jag inte helt säker på. Försökt har jag i alla fall. 

 5. Best series you started in 2014? Best Sequel of 2014? Best Series Ender of 2014?

Bästa nya serie: Röd som blod av Salla Simukka och Stolen Songbird av Danielle L. Jensen
Bästa uppföljare: Läste ingen bra uppföljare i år.... om man inte räknar Allegiant då. 
Bästa serieavslut: Allegiant av Veronica Roth

 6. Favorite new author you discovered in 2014?

Jag kan omöjligt bara välja en så... Markus Zusak, Danielle L. Jensen, Salla Simukka och E. Lockhart

7. Best book from a genre you don’t typically read/was out of your comfort zone?

Röd som blod av Salla Simukka. Läser väldigt sällan mysterier/thrillers, men den här var så, så bra. 

 8. Most action-packed/thrilling/unputdownable book of the year?

Måste säga samma här - Röd som blod. Den var så spännande och omöjlig att lägga ifrån sig.

 9. Book You Read In 2014 That You Are Most Likely To Re-Read Next Year?

The Book Thief av Markus Zusak. Så otroligt fin bok, som troligtvis kommer att läsas om många, många gånger om. We Were Liars av E. Lockhart skulle jag också vilja läsa om nästa år. Båda är böcker som jag är nästan hundra på att jag kommer tycka ännu mer om efter en omläsning. 

10. Favorite cover of a book you read in 2014?

Röd som blod (Lumikki Andersson, #1) Snøhvit Anne of Green Gables (Anne of Green Gables, #1)

11. Most memorable character of 2014?

Liesel från The Book Thief. Eller egentligen alla karaktärer från den boken. Zusak är en mästare på minnesvärda karaktärer. 

 12. Most beautifully written book read in 2014?

Känner att jag upprepar mig en hel del, men jag måste svara The Book Thief här med. Den är fantastiskt vackert skriven. Andra böcker som är värda att nämnas är We Were Liars och Det handlar om dig.

13. Most Thought-Provoking/ Life-Changing Book of 2014?

The Book Thief.

 14. Book you can’t believe you waited UNTIL 2014 to finally read? 

The Book Thief. 

 15. Favorite Passage/Quote From A Book You Read In 2014?

“I am haunted by humans.”
 Markus Zusak, The Book Thief

16.Shortest & Longest Book You Read In 2013?

Längst: The Bookk Thief av Markus Zusak och Dödens trubadur av Fredrik Lindblom, 552 sidor.
Kortast: Askungen av Charlotte Gastaut, 23 sidor. 

 17. Book That Shocked You The Most

Trots spoilers måste jag säga Allegiant av Veronica Roth. 

18. OTP OF THE YEAR (you will go down with this ship!)

Varning för spoiler! Veronica och Logan från The Thousand Dollar Tan Line. De kommer för alltid vara mitt absoluta favorit-OTP. 

19. Favorite Non-Romantic Relationship Of The Year

Liesel och Max från The Book Thief

20. Favorite Book You Read in 2014 From An Author You’ve Read Previously

Har inte läst särskilt många böcker av författare som jag läst något av tidigare, så svaret har får helt enkelt bli Allegiant

21. Best Book You Read In 2014 That You Read Based SOLELY On A Recommendation From Somebody Else/Peer Pressure:


Saga: Volym 1 av 
Brian K. Vaughan. Jag hade förmodligen aldrig läst det här seriealbumet om det inte varit för all hype kring det på booktube. 

22. Newest fictional crush from a book you read in 2014?

Kan inte komma på en enda ny fictional crush som jag fått det här året. Eller räknas Logan från Veronica Mars, trots att boken är en fortsättning på tv-serien? Jo, men jag tycker nog att han kan få räknas. Annars har jag ingen. 

23. Best 2014 debut you read?


Stolen Songbird av Danielle L. Jensen. Tyckte väldigt mycket om den boken och ser galet mycket fram emot uppföljaren!


24. Best Worldbuilding/Most Vivid Setting You Read This Year?

The Book Thief, eftersom allt kändes så äkta. Men gillade även "settingen" i Stolen Songbird, Dödens trubadur och Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

25. Book That Put A Smile On Your Face/Was The Most FUN To Read?Anne of Green Gables och Pride and Prejudice. Hade världens största smile medan jag läste/lyssnade på dessa två. Så himla mysiga och roliga. 


26. Book That Made You Cry Or Nearly Cry in 2014?

Jag gråter till nästan allt, både när något är sådär fantastiskt fint att man inte vet vart man ska bli av och när det är så sorgligt att man skulle vilja gräva ner sig någonstans och låtsas som att man aldrig läst boken. De jag grät mest till i år var The Book Thief och Allegiant 

27. Hidden Gem Of The Year?

Röd som blod av Salla Simukka. Så himla bra! Längtar halvt ihjäl mig efter uppföljarna.


28. Book That Crushed Your Soul?

Samma svar som böckerna som fått mig att gråta mest - The Book Thief och Allegiant

29. Most Unique Book You Read In 2014?

Stolen Songbird - eftersom jag inte läst något om trollvarelser tidigare.
We Were Liars - eftersom jag aldrig läst något liknande tidigare. 


30. Book That Made You The Most Mad (doesn’t necessarily mean you didn’t like it)?

Dash and Lily's Book of Dares av David Levithan och Rachel Cohn. Tyckte verkligen inte om den boken och retade ihjäl mig på huvudkaraktärerna.

//Frida

2 kommentarer:

  1. Det var en intressant enkät. Det verkar som du läst en hel del bra böcker. Boktjuven är en riktigt fin och sorglig bok! :)

    SvaraRadera