2015-01-07

Guldkornen i vårens utgivning

01_220px Omslagsbild: Rött uppror Omslagsbild: Systrars öde     

Järnprovet - Holly Black, Cassandra Clare
Bonnier Carlsen, 20 januari

Jag läste den engelska versionen förra året och tyckte mycket om den. Middle-grade fantasy när den är som bäst: Magi, kamp mellan gott och ont, vänskap och en hel massa tvistar i typisk Cassadra Clare stil. 

Rött uppror - Pierce Brown
Norstedts, 21 januari

Lagom till att den andra boken släpps på engelska, kommer nu den svenska översättningen av första boken, Red Rising. Boken vann i kategorin "bästa debut" i Goodreads årliga Choice Award, så jag är mycket nyfiken.

Systrars öde - Jessica Spotswood
Rabén & Sjögren, 22 januari

De svenska omslagen är tusen gånger finare än de engelska och jag är lite ledsen över att jag inte valde att läsa dem på svenska på grund av det.. Jag har bara läst första boken än så länge, men den var väldigt bra och jag är säker på att den här tredje och sista delen är minst lika bra. 

Half bad: Ondskans son - Sally Green
Semic, 26 januari

Ännu en spännande svensk översättning. Jag har första boken hemma, men har inte läst den än. Jag har dock hört en hel del gott om den, så det är roligt att den blir översatt. 

  Livets outgrundliga mysterier  

Korpringarna 1 - Odinsbarn - Siri Pettersen
B. Wahlströms, 2 februari

En fantasy med inslag av nordisk mytologi; hur spännande låter inte det? Jag är grymt nyfiken!

Den unga eliten - Marie Lu
Modernista, 12 februari

Jag var inget fan av Lu:s andra serie, Legend, men hennes nya bok låter faktiskt som något jag skulle kunna gilla. Fantasy är trots alt min favoritgenre och den har fått väldigt bra respons från läsare. 

Livets outgrundliga mysterier - Benjamin Alire Sáenz
Gilla Böcker, 25 februari

Den svenska översättningen av Aristotle and Dante Discovers the Secrets of the Universe! Alltså, jag är kär i Gilla Böckers utgivning. Så många bra böcker! Hade tänkt läsa den här boken på originalspråk, men nu väntar jag nog på översättningen. 

Mistborn: Det sista imperiet - Brandon Sanderson
Modernista, 9 mars

Väldigt roligt att så många fantasyböcker översätts i år. Den här trilogin har förmodligen ingen missat, så mycket hype som den fick förra året. Superkul att de nu blir översatta så att fler kan läsa dem. Och stort plus för att Modernista valt de fina omslagen!

 Athena Omslagsbild: Nothing Else Matters  Omslagsbild: Vit som snö   

Fangirl - Rainbow Rowell
Berghs förlag, 9 mars

Berghs fortsätter med att ge ut Rainbow Rowells böcker. Jag har fortfarande inte läst något av henne, men planerar att göra det i år. Har bara hört en massa gott om hennes böcker. 

Athena - Marta Söderberg
Gilla Böcker, 23 mars

Athena verkar vara någon typ av dystopi och jag tycker att den låter väldigt spännande. Hoppas på att den sticker ut ur mängden!

Nothing Else Matters - Lina Stoltz
Rabén & Sjögren, 26 mars

Fastnade för omslaget på den här. Så himla somrigt och härligt! Den här riktar sig egentligen till en lite yngre målgrupp, men jag är nyfiken ändå.

Vit som snö - Salla Simukka
Rabén & Sjögren, 10 april

Åh, vad jag längtar efter att få läsa uppföljaren till Röd som blod. Helt klart en av de bästa böckerna förra året och jag hoppas på att Vit som snö ska vara minst lika bra.

I ljusets makt Ett folk utan land Den ökända historien om Frankie Landau-Banks (inbunden)

I ljusets makt - Leigh Bardugo
Gilla Böcker, 15 april

Gilla Böcker levererar verkligen i vår. Många spännande böcker i deras utgivning! Den svenska översättningen av Shadow and Bone är en av dem. Jag har inte hört något annat än gott om den och det är otroligt roligt att den blir översatt, så att fler kan läsa den.

Ett folk utan land - Melina Marchetta
Gilla Böcker, 6 maj

Melina Marchetta har en magisk förmåga att skriva fantastiska berättelser och den här boken är inget undantag. Ett folk utan land är den första delen i en episk och himlastormande fantasytrilogi och jag är så glad att Gilla Böcker valt att ge ut den svenska översättning. Nu kan fler få ta del av den magiska berättelsen. 

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks - E Lockhart
Lavender Lit, 11 maj

Lavender Lit fortsätter att ge ut E. Lockharts böcker. Lockhart imponerade verkligen på mig med We Were Liars, så jag vill definitivt läsa mer av henne. Hoppas på en minst lika fängslande historia. 

//Frida



8 kommentarer:

  1. Det är riktigt många böcker som verkar bra och jag skulle vilja läsa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Så roligt att det är så bra utbud i år :)

      Radera
  2. Svar
    1. Hoppas att den är minst lika bra som första boken :)

      Radera
  3. Wow, blir lltid så overasket over hvor mange flere bøker som blir oversatt til svensk enn norsk. Bra jobbet Sverige :P
    Jeg anbefaler Odinsbarn på den høyeste. Kjempegøy og bra fantasy bok. Det finnes så få fantasy-ungdomsbøker fra Norge og enda færre bra fantasy-ungdomsbøker så denne anbefaler jeg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, nu ser jag fram emot den ännu mer! Låter ju hur bra som helst, tack! :D

      Radera
  4. Det känns som att du gillar exakt samma böcker som jag... Men andra ord tänker jag antagligen titta närmare på alla de här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Hoppas att du hittar några riktiga guldkorn. Där finns ju en härlig blandning att välja bland. :)

      Radera