2015-01-09

Of Fire and Ash

Of Fire and Ash (Fairy Queens, # 1.5)Titel: Of Fire and Ash
Författare: Amber Argyle
Serie: Fairy Queens, #1.5
Antal sidor: 64
Utgivningsår: 2015

Kan tex köpas här: Amazon | Barnes & Noble

One promise can change everything.

The fairies must never know of Nelay’s sight, for the attention of such dark and terrible creatures brings more things dark and terrible.

But when Nelay's father is near death, the fairies are the only ones who can save him. All they require is a simple promise that she'll return the favor one day.

Sometimes promises are deadly.


Of Fire and Ash är en prequel-novell till Summer Queen, andra delen i serien Fairy Queens. För att vara en novell är den väldigt innehållsrik och detaljerad, och den ger ett bra intryck av huvudkaraktären Nelay, världen och den kommande historien. 

Nelay är bara nio år gammal i Of Fire and Ash och vi får följa henne när hon vandrar genom öknen tillsammans med sin pappa och bror. Öknen döljer många faror och när hon kämpar för sin och familjens överlevnad tvingas hon gå emot allt som hon lärt sig och fatta svåra beslut som kommer att förändra hennes liv för alltid. Jag älskar Nelay; hon är så stark och modig och jag kan knappt vänta på att få se mer av henne i Summer Queen. Hon är helt klart en ny favorit! 

Jag tycker verkligen om världen som Argyle har skapat och hur bra hon beskriver allting, från älvorna till landskapet. Allt känns så levande, som att man faktiskt går där i öknen tillsammans med Nelay. Jag tycker också väldigt mycket om Argyles tolkning av älvor. Jag har nog aldrig läst någonting liknande tidigare. De är både fascinerande och skrämmande på samma gång. Och det tycker jag om - att man aldrig riktigt vet var man har dem, om de är goda eller onda. 

Historien håller ett högt tempo hela vägen och när jag väl börjat läsa kunde jag inte sluta. Jag var bara tvungen att veta vad som skulle hända. Och när jag läst färdigt ville jag bara ha mer. Precis så vill jag att en prequel-novell ska vara. Jag vill att den ska få mig att längta efter mer. Mycket mer. Och så fick Of Fire and Ash mig verkligen att känna. Jag rekommenderar den verkligen om ni är nyfikna på serien! Jag kan också passa på att nämna att det går utmärkt att läsa den utan att ha läst första boken i serien, Winter Queen, eftersom det är just en prequel till den nästintill fristående fortsättningen, Summer Queen, och inte en fortsättning på historien i Winter Queen. Så, om du är nyfiken på serien, är novellen en bra start, då den ger en känsla för hur böckerna är, samt författarens skrivsätt. 


//Frida





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar