2015-01-06

Lina + Rymden = Tobbe

Titel: Lina + rymden = Tobbe
Författare: Gustaf Lingmark
Serie: -
Antal sidor: 154
Förlag: Kikkuli Förlag
Utgivningsår: 2014

Kan tex köpas här: Adlibris Bokus

Tack till Kikkuli Förlag för recensionsexemplaret! 

"Ibland känns det som en dröm när jag tänker på att jag är Linas bästa kompis. Hon är liksom den coolaste 14-åringen i hela Torslanda och jag är bara en nörd som gillar rymden."
Så här skriver Tobbe i slutet av sommaren, men när han och Lina ses igen har mycket förändrats. Tobbe har börjat i en ny skola där han blir mobbad och Linas föräldrar ska skilja sig. Hon skippar många lektioner och har börjat umgås med Carro som är 16 och inte riktigt klok. Tobbe inser att han måste förändra sig om han ska kunna fortsätta få vara med Lina, men hur långt ska han våga gå innan han glömmer bort vem han egentligen är?


Det är sällan jag läser böcker som riktar sig till en yngre målgrupp än 15+ och när jag väl gör det är det oftast fantasyböcker/böcker med paranormala inslag. Jag håller mig gärna till min bekvämlighetszon och det är sällan jag vågar ta några större kliv bort från den. Men det är lite trist det där att hålla sig till sin bekvämlighetszon hela tiden; tänk vad mycket jag missar! Så när jag fick förfrågan om att läsa Lina + Rymden = Tobbe, en svensk contemporary som handlar om trettonåriga Tobbes liv, kände jag att det var dags att ta det där klivet ut ur bekvämlighetszonen och testa någonting nytt. 

Boken riktar sig till 12-15-åringar och den känns som en trovärdig skildring av hur livet kan se ut för en trettonåring. Viktiga ämnen som mobbning, könsidentitet, vänskap, kärlek och familjerelationer tas upp på ett bra sätt, utan att det känns påtvingat eller överdrivet. De tyngre och jobbigare partierna vävs ihop med lite lättsammare och gladare partier på ett snyggt sätt och sådant tycker jag om. Kapitlen är korta, men välskrivna, och sidorna flyger förbi i ett rasande tempo. Jag uppskattar verkligen sättet den är skriven på och jag tror att den kan passa väldigt bra för personer som kanske inte annars läser så mycket, just på grund av enkelheten och lättsamheten i språket. Och för att den är så snabbläst. 

Det var länge sedan jag själv var tretton och mycket har förändrats i världen sedan dess, med det går ändå förvånansvärt bra att relatera till händelser och karaktärer eftersom ämnena som tas upp fortfarande är aktuella. Det går alltså utmärkt att läsa boken även om man tillhör en äldre målgrupp, men jag tror ändå att de som befinner sig i huvudmålgruppen skulle uppskatta boken mer, just eftersom de befinner sig i samma period i livet som huvudkaraktären. Det är alltid mycket lättare att relatera till det då. 

Boken följer ett ganska typiskt mönster för en svensk ungdomsroman och jag kan tycka att det blir lite trist ibland eftersom jag är van vid böcker med paranormala inslag. Jag kräver inte att man ska slänga in övernaturliga varelser eller låta boken utspela sig på en främmande planet, men för att hålla mitt intresse vid liv krävs något mer än bara en vardagshistoria, hur bra skriven den än är. Det måste finnas något som får mig att vilja gå framåt och det är något som jag tycker att Lina + Tobbe = Rymden saknar. Historien lunkar på i sin takt, och det jag läser är bra, men det finns inget som får mig att känna att jag bara måste läsa vidare. Det kommer en oväntad och smått förvirrande tvist i slutet, och den gillar jag starkt, men den kommer alldeles för sent för min smak. Jag hade behövt något liknande mycket tidigare. 

Sammanfattat skulle jag vilja säga att Lina + Tobbe = Rymden är en snabbläst ungdomsroman, som tar upp viktiga ämnen och som ger en trovärdig skildring av hur livet kan se ut för en trettonåring. Även om jag själv inte fastnade helt för den, tror jag verkligen att huvudmålgruppen skulle kunna tycka mycket om den, eftersom den tar upp så många bra och viktiga ämnen, och för att den är skriven på ett lättsamt och tillgängligt sätt. 




// Frida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar