2015-05-14

Liebster Award (Del 1)

Jag har blivit taggad av hela fyra personer att göra Liebster Award så jag kommer att dela upp svaren i två delar. I det här inlägget svarar på frågorna som jag fick av Filippa på Countless Books och Anna på Bookshelf. Tack så väldigt mycket för taggen! :D

Filippas frågor: 


1. Books that would be perfect as movies/TV-shows according to you?

Svårt! Eftersom jag på sista tiden snöat in mig på filmer som utspelar sig under andra världskriget säger jag Code Name Verity av Elizabeth Wein. Som film. Förstår inte riktigt hur de ska lyckas göra boken rättvisa, men det är upp till någon annan att lösa. Jag bara lägger fram lite förslag och hoppas att resultatet ska bli precis så fantastiskt som jag tänkt mig att det ska bli. Jag tror nämligen att en filmatisering av Code Name Verity kan bli helt magiskt bra om alla pusselbitar faller på plats. Något i stil med Boktjuven kanske, för det var väldigt bra!  

2. The latest book you gave 5 out of 5 stars?
Om jag inte räknar med omläsningar, så var det Summer Queen av Amber Argyle. Älskar huvudkaraktären, det höga tempot, spänningen, de himlastormande känslorna. I princip allt. 

3. Your favorite book covers at the moment?


Jag är ju världens omslagsnörd, så den här frågan är sååå svår. Men väljer nog de nya UK-omslagen till TMI. Är fortfarande helt kär i dem. 



  

4. Two character from different books that would make a perfect couple?

Jag har tänkt på den här frågan hur länge som helst, men det är helt tomt. Kommer inte på några, så får säga pass på den här frågan. 

5. Your favorite book series? Try to choose just ONE series!

Alltså, svaret här kommer ju alltid vara Harry Potter, men det är det så himla obvious och tråkigt svar, så om vi liksom bortser från den säger jag... Hunger Games. För det svaret är ju inte alls obvious eller tråkigt. (Får jag ändra mig och säga typ Engelsforstrilogin, för jag har precis avslutat min omläsning av serien och är lite smått besatt just nu pga älskar den så mycket?) 

6. Your favorite stand alone?

Jellicoe Road! Älskade, fina, underbara Jellicoe Road. 


7. A book that you thought you'd love, but you didn't?

Witch Song av Amber Argyle. Eftersom jag älskade Summer Queen så mycket var jag säker på att jag skulle älska hennes häxserie också, men tyvärr gjorde jag inte det. Mest på grund av att huvudpersonen var den jobbigaste någonsin. Grät hela tiden för allt och ingenting. Klagade över precis allt och tyckte synd om sig själv. Noll karaktärsutveckling. Listan kan göras lång... 

8. If you could hang out with a fictional character, who would you choose?

Svårt! Det finns så många som jag mer än gärna skulle vilja träffa i verkligheten. Kanske Vanessa från Engelsfostrilogin? Hon har en så härlig personlighet, är superrolig och bryr sig alltid om och stöttar sina vänner. 


9. Your favorite genre?

Fantasy i sin allra vidaste bemärkelse. Det vill säga alla underkategorier och sidokategorier och jag vet inte allt. 

10. Have you ever read a book that totally blew your mind? Which book?

Ja, många! Men så har jag också väldigt lätt för att bli helt blown away av böcker. Det där lät helknasigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar, haha. Anyway, senast var det nog The Book Thief. Så bra! 

11. How many books do you want to read this year?

Har satt femtio böcker som mål i min Goodreads Challenge, men eftersom jag redan kommit halvvägs hoppas jag att det kan bli ännu fler! 

Annas frågor:


1. Häller du ketchupen direkt på pommes fritesen eller i en liten klick bredvid?

Aldrig någonsin direkt på pommes fritesen! En (stor) klick bredvid ska det vara! 

2. Hur och varför valde du ditt bloggnamn?

Har ni någonsin hört talas om den där sidan där man kan följa bloggar? Den som heter Bloglovin? Ja, vi stal helt fräckt idén därifrån och bara gjorde det lite mer bokigt. 



3. Om du fick välja en dag att återuppleva i ditt liv, vilken dag skulle du välja?
Men hjälp vilken svår fråga! Jag vet verkligen inte. Kanske studenten för att få uppleva det där (extremt) korta och fina ögonblicket av total frihet igen? Att känna att man har hela världen framför sina fötter och kan göra precis vad man vill. Att möjligheterna är oändliga. 

4. Vad är det mest exotiska/ovanliga du har ätit?

Haha, potatis? Alltså jag måste vara den kräsnaste människan på jorden och håller mig på mils avstånd från allt som verkar vara det minsta lilla ovanligt eller exotiskt. Jag är en riktig mes när det kommer till mat. Jag försöker bli bättre och våga mer, men det går trögt. Riktigt trögt. Fast jag åt oliver förra veckan. Det ni! Det är exotiskt för att vara mig. 


5. "Brott och straff" eller "Mein Kampf", vilken bok väljer du att läsa?

Tyckte att Beates svar var väldigt smart så säger som henne: Mein Kampf eftersom den är kortare. 

6. Vilken är din drömbil?

Jag har ett icke-existerande intresse för bilar, men kanske någon sån där liten söt en som ser ut som en bubbla? I någon klatschig, ovanlig färg så att alla vet att det är jag som kommer körande. 


7. Om du stötte på en livs levande alien i en glänta i skogen, vad skulle du göra?

Jag skulle önska att jag var mer som huvudkaraktärer i böcker/tv-serie/filmer och typ bara rusa fram och vara supersocial. Överlycklig för att det äntligen händer något spännande i en annars extremt trist tillvaro. Men med handen på hjärtat tror jag att jag hade sprungit skrikande därifrån. 

8. Du är osynlig för en dag. Vad är det första du gör?
Jag har alltid tänkt att det skulle vara väldigt praktiskt att kunna bli osynlig, men nu när jag får en fråga om vad jag skulle göra om jag faktiskt blev osynlig står det helt still i huvudet, haha. Det första som dyker upp är typ att springa runt i affärer och plocka på mig det jag vill ha, men det är ju helt fruktansvärt att det är det första som jag tänker på, haha. Jag är ingen tjuv! Fast i tanken verkar jag ju vara det. Nä, nu går vi vidare tycker jag... 

9. Föredrar du att baka, eller laga mat?

Inget av det. Jag tycker allt som på något sätt är kopplat till kök (diska, laga mat, baka, handla) är extremt tråkigt. I alla fall när man är ensam. Men med disneymusik i bakgrunden eller någon spännande tv-serie i mobilen brukar det bli lite bättre. Och det finns stunder då jag till och med tycker att det är roligt. Fast de är få. Väldigt få. Men åter till frågan: Om jag måste välja säger jag bakning. För att det är godast att äta sen ;) 


10. Vilken huvudkaraktär från en bok/TV-serie/film skulle du vilja byta plats med?

Rose från Doctor Who! Utan tvekan! Ten har alltid varit min favorit och jag skulle ge vad som helst för att få åka omkring i tid och rum i the TARDIS. Jag menar, hur häftigt!!?? 

11. Vad är din åsikt om skönlitteratursläsningen i skolan?

Jag tycker att det är väldigt bra att det finns, men valet av böcker hade mer än gärna fått moderniserats en aning. Kanske anpassats mer efter eleverna? Fler valmöjligheter? Jag tror nämligen inte att de där gamla vanliga (och oftast extremt tråkiga) böckerna som är standard i undervisningen väcker speciellt mycket läsglädje hos de som vanligtvis inte läser. Och ska inte skolan försöka få eleverna att vilja läsa mer? Istället för att döda det lilla intresset som eventuellt finns? 




1 kommentar:

  1. Tack för dina svar på mina frågor! Det var så roligt att läsa dem :D

    Hahah, grattis till olivätningen (jag gillar faktiskt inte det)! Vad tyckte du om det?

    Varför är det så att så många skulle gå in i affärer och ta saker om de blev osynliga? Jag tror att jag skulle svara typ samma sak, men det är så konstigt egentligen, för man skulle ju inte göra det när man är synlig även om man visste att man skulle komma undan ^^ Jag har funderat mycket på vad det kommer sig. Kanske har det något att göra med att man vill göra något olagligt och slippa konsekvenserna.

    Och jag håller med dig om att det är roligare att baka!
    Och jag skulle också gärna byta plats med Rose. Förutom att hon är awesome så får hon desustom vara med både nionde och tionde doktorn och det är ju bara fantastiskt :D

    SvaraRadera