2015-05-16

Liebster Award (Del 2)

Dags för del två i Liebster Award-taggen. Den här gången blev jag taggad av KlaraInuti en bok och JohannaBöcker med Johanna. Tack så jättemycket för taggen! :D

Klaras frågor: 

1. Vilken bok läser du just nu?
Jag läser Vit som snö av Salla Simukka och lyssnar på Harry Potter and the Philosopher's Stone. 

2. Vilken bok skulle du vilja läsa just nu?
Odinsbarn av Siri Pettersen. Kan inte förstå att jag inte läst den än. (Fast jag vill läsa den jag läser också, såklart. Den är bra!) 

3. Vad gör du om dagarna? Studerar/jobbar?
Jag pluggar affärsjuridik på Linköpings universitet. 

4. Vilken är din favoritfilm?
Nooo! Jag kan verkligen inte välja. Jag är en riktig filmnörd (och tv-serie nörd!) och har så, så många favoriter. Precis lika svårt som att välja en favoritbok. Men om jag ska nämna några: Pride and Prejudice (från 2005), Sagan om ringen (allihop! Hobbit INTE inräknad), Harry Potter (allihop!), Hunger Games (och Catching Fire och Mockingjay del 1), typ alla Disneyfilmer (speciellt Trassel, Lejonkungen och Frost), Pirates of the Caribbean (1-3, fyran not so much)... Jag skulle kunna hålla på en mindre evighet. Men där har ni några i alla fall. 

5. Har du någon favoritsommarbok?
Älskar att läsa Harry Potter på sommaren av någon anledning. Omläsningar och sträckläsning av serier över huvud taget är väldigt mycket sommar för mig. Är faktiskt inte så mycket föra att läsa typiska sommarböcker på sommaren. Varför vet jag inte, men det kanske är för att jag vill läsa om något som jag inte har och då är det ju dumt att läsa om sommar när det är sommar. Sommarböckerna kan jag spara till vintern, då jag längtar efter sommaren som mest. 


6. Vilken bok har du läst flest gånger?
Harry Potter. Utan tvekan. Har tappat räkningen på hur många gånger serien blivit läst, men det är mååånga gånger. Av stand-alone böckerna är jag nästan säker på att det är Jellicoe Road som blivit läst flest gånger. (Om man inte räknar böcker jag läste när jag var riktigt liten, för de slår nog till och med Harry Potter) 

7. Vilken är den bästa boken du har läst hittills i april?
I april var Summer Queen av Amber Argyle den bästa boken. 

8. Vilken är din favoritmat?
Det varierar väldigt mycket, men just nu är jag väldigt förtjust i veganska sojapannkakor och vegetariska quinoanuggets med mangodipp. Mums! (Båda från den underbara Mera Vego-kokboken. Tips, tips!)


9. Hur tror du att den svenska sommaren 2015 kommer att bli?
Förhoppningsvis väldigt solig och varm och perfekt! 

10. Finns det någon aktivitet som du skulle kunna likställa med läsning?
Vet inte om jag tolkar frågan rätt, men film och tv-serietittande var det jag kom att tänka på först. Det är ju väldigt likt läsning, bara att man får ta del av berättelsen i ett annat format. 

11. Vad drömmer du om?
Just nu - sommar! 


Johannas frågor: 

1. Vilken bok läser du just nu?
Vit som snö av Salla Simukka. 

2. I vilken skönlitterär/film-värld skulle du vilja leva, och varför?
Drömmen hade ju varit att få gå på Hogwarts, men eftersom jag är för gammal för det nu och för att jag inte tror att det är alls samma upplevelse om en skulle komma dit som vuxen, säger jag Middle Earth istället. I fredstid. Viktigt det där att det inte pågår något episkt slag om världens överlevnad för jag vill helst inte dö det första jag gör. Jag vill ju besöka och utforska varenda liten del av Middle Earth. Träffa alverna och hobbitarna. Rida omkring i de vackra landskapen. Det finns så mycket att upptäcka i Tolkiens värld att jag nog inte skulle ha en tråkig stund.

3. Ditt favoritcitat och från vilken bok/film?
Åh, har så många! Samlar många av dem på min pinterest-sida, om någon är nyfiken. Just nu är nog det här min favorit: 

Sarah Williams

Och det kommer från The Old Astronomer (To His Pupil) av Sarah Williams. 

4. Favorit sidekick? Varför?
Jag är medveten om att det här är det tråkigaste svaret någonsin men jag tänker skriva det ändå: Ron & Hermione. För att de är bäst. Det bara är så. 



5. Te eller kaffe? Morgon- eller nattmänniska?
Te! Just nu är jag löjligt förtjust i vitt te med granatäpple. Det går i perioder. Just nu tror jag att jag är någonstans mittemellan, om det ens är möjligt? 

6. Om du hade en animagus, vilket djur skulle det vara då och varför?
*letar upp ett animagus test* Jag fick en hjort. Kanske inte det som jag själv hade valt, men varför inte? Hade jag själv valt hade det nog blivit ett lejon, av den enkla anledningen att jag älskar lejon. Men kanske att en hjort reflekterar min personlighet bättre, vad vet jag, haha. 


7. Du ska flytta och får bara ta med dig TRE böcker, vilka väljer du?
Min Harry Potter-box (Ja, den räknas som en!), Harry Potter:Page to Screen (för att den är typ det finaste jag äger + att den var superdyr) och till sist Jellicoe Road (för att den är bäst och dessutom råkar vara signerad). 

8. Vilken bok har du läst flest gånger?
Harry Potter! Vet inte vilken av böckerna jag läst flest gånger, men skulle gissa på den första. 

9. Vad gör du just nu? Pluggar/jobbar? Vad ser annorlunda ut om 10 år?
Pluggar affärsjuridik på Linköpings universitet. Att tänka så långt framåt gör mig helt panikslagen, så låt oss lämna den frågan obesvarad. 

10. Favorit stand-alone?
Jellicoe Road! 

11. Om du flyttade ihop med EN huvudkaraktär, vem skulle det vara? Varför?
Hm.. Hermione kanske? Jag tror att vi skulle passa väldigt bra som rumskompisar eftersom vi har ganska lika intressen. Och så kanske hon skulle kunna lära mig trolla? Det hade inte varit så dumt. 

2 kommentarer:

  1. Haha, jag håller fullständigt med, Ron och Hermione är dem finaste side-kickarna! :D Och såå fint citat, hur är boken det kommer ifrån?

    SvaraRadera
  2. Svar: Alltså din kommentar (om HP4 ) gjorde mig så glad av någon anledning! Och jag blev taggad på att läsa böckerna efter den kommentaren också! :D Jag önskar också att du kunde teleportera ljudböckerna till mig så att jag får höra hur de låter. Sedan log jag också väldigt mycket åt det där om att alla tittade konstigt på dig när du lyssnade på dem på din cykeltur till skolan^^ Jag vet inte, men din kommentar gjorde mig bara glad^^

    Btw, så drömde jag faktiskt om de där ljudböckerna samma kväll^^ Jag drömde att jag var på secondhand och hittade fjärde HP som ljudbok på engelska, och så köpte jag den bara för att jag visste att du tyckte om dem^^

    SvaraRadera