2015-05-05

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av bloggen The Broke and The Bookish och går ut på att man ska lista sina topp 10 inom ett valt ämne.

Veckan tema är:
Ten Books I Will Probably Never Read

Man ska ju aldrig säga aldrig, men det finns några böcker som jag är ganska säker på att jag aldrig kommer att läsa. 

Saga, Volume 4 (Saga #19-24) Fifty Shades of Grey (Fifty Shades, #1) Stargazer (Evernight, #2) Brott och straff

Saga, Volume 4 - Brian K. Vaughan & Fiona Staples
Den här kommer nog inte som en överraskning eftersom jag ogillade både volym 2 och 3 väldigt mycket. Jag har hört fantastiska saker om volym 4, precis som övriga delar, men den här gången ska ignorera alla hyllningar. Jag ska inte falla för grupptrycket. Jag tänker inte läsa en sida till i den här serien. 

Fifty Shades of Grey - E.L James
Jag har flera gånger övervägt att läsa den bara för att kunna delta i diskussionerna om den. Det känns liksom inte helt okej att hata på en bok när en inte har läst den själv. Men nej. Not gonna happen. Det finns för många andra böcker som jag hellre lägger min dyrbara tid på. 

Stargazer (Evernight #2) - Claudia Gray 
Evernight var den första boken som fick 0 i betyg av mig här på bloggen. Eftersom jag är väldigt generös med betyg i vanliga fall och för det mesta alltid hittar något som jag tycker om med böckerna jag läser, blir det extra tydligt hur mycket jag ogillar en bok när den får 0. Jag kommer aldrig att plocka upp uppföljaren. Aldrig. Och jag har dessutom väldigt svårt för att ge författaren en andra chans trots att hennes nya böcker låter mycket bättre. Så mycket ogillade jag Evernight. 

 Brott och straff - Fyodor Dostoyevsky
Anna (på Bookshelf) har varit väldigt tydlig med hur hemskt dålig hon tycker att den här boken är och eftersom jag litar på henne till hundra procent, kan jag lova er att jag aldrig kommer att läsa den. Om jag ska vara ärlig har jag aldrig haft någon lust att läsa den, men nu har jag ytterligare en anledning till att undvika den. 

The Awakening and The Struggle (The Vampire Diaries, #1-2) Pretty Little Liars (Pretty Little Liars, #1) Marked (House of Night #1)

The Vampire Diaries - L.J Smith 
Jag läste faktiskt första och kanske till och med andra boken i den här serien, men jag tyckte inte speciellt mycket om dem. De var ganska medelmåttiga och eftersom tv-serien är miljoner gånger bättre, håller jag mig till den. 

Pretty Little Liars - Sara Shepard
Tv-serien som bygger på den här bokserien är extremt beroendeframkallande. Men också väldigt, väldigt frustrerande. Jag tror nog att jag skulle bli galen om jag skulle försöka mig på att läsa böckerna också. Ett format är mer än nog här. 

House of Night - P.C Cast 
Jag har hört väldigt få positiva saker om den här vampyrserien och ibland går jag faktiskt helt efter vad andra tycker. Av vad jag hört tror jag nämligen inte att det här är något för mig. Kanske att jag hade gett serien en chans för sådär sju år sedan, men inte nu. 

The Silver Linings Playbook The Fault in Our Stars Fallen (Fallen, #1)

The Silver Linings Playbook - Matthew Quick 
Jag älskar filmatiseringen av den här boken. Kanske mest på grund av att Jennifer Lawrence är outstanding, men ändå. Den är väldigt bra. Däremot har jag ingen som helst lust att läsa boken. Tror nämligen inte att jag skulle tycka om historien i bokform av någon anledning. 

The Fault in Our Stars - John Green
Det här är nog den bok som jag är mest tveksam över på den här listan. Jag äger boken, så det kan hända att jag faktiskt läser den någon gång, men just nu känns det väldigt långt borta. Jag har sett filmatiseringen och tyckte att den var väldigt bra. Boken är förmodligen ännu bättre, för så är det ju alltid, men jag har lite (läs väldigt) svårt för Greens sätt att skriva. Jag tycker helt enkelt inte om det och just därför tänker jag att det är ganska meningslöst att läsa boken nu när jag sett filmen... Men vi får se. 

Fallen - Lauren Kate
När jag och Agnes startade bloggen stod den här serien högt upp på min önskelista. Sedan dess har min boksmak förändrats ganska mycket och numera har jag ingen som helst önskan att läsa serien. Mycket på grund av att jag inte alls är lika intresserad av paranormal romance längre, men också för att jag hört mer negativt än positivt om serien på senare tid. 

Har ni några böcker som ni känner att ni aldrig kommer att läsa? 

//Frida


7 kommentarer:

  1. Roligt att så många nänmer Fifty shades på dagens TTT :) Den skulle också på platsa min lista...Galet dåligt. Du missar absolut ingenting. Karaktärerna går inte att gilla, Christian är ett svin och Anastasia är rent ut sagt lite korkad.

    SvaraRadera
  2. Fallen finns på min lista med, och jag hade först tänkt ta med Fifty Shades men beslöt mig för att bara göra en YA lista istället. Annars skulle den ligga högt upp på listan.. :D

    SvaraRadera
  3. Fifty shades of grey och House of Night fanns med på min lista också. Kommer aldrig att bli lästa av mig.

    SvaraRadera
  4. Förr eller senare exploderar jag ska jag läsa som nästa bok... :)

    SvaraRadera
  5. Jag har precis samma dilemma angående Fifty Shades! Vill ju veta att mina åsikter är underbyggda på riktigt (har ju enbart läst och hört andra diskutera) men som du säger så känns det ju dumt att lägga tid på det bara för att ''/ TFiOS är nog också på min lista. Jag har sett och hört och vet alldeles för mycket, jag har liksom förstört upplevelsen för mig själv :P
    SV: TITTA PÅ LARK RISE TILL CANDLEFORD! Så himla trevlig <3 Jag förstår faktiskt inte hur någon skulle kunna tycka illa om den, så fruktansvärt mysig och feelgood och underfundig :D Tråkigt att det var så med The White Queen! I boken så var det logiskt, men vi vet ju alla hur saker kan bli när böcker blir till film...

    SvaraRadera
  6. Hej igen :D Jag håller på och betar av obesvarade kommenterar, märks det? ;)
    TACK stödgruppsstödet! Vi verkar ha haft exakt samma upplevelse av serien ju! Jag blev inte alls så himla tagen av Cirkeln som alla andra verkade bli, men nu efter Eld och Nyckeln är jag ganska säker på att jag kommer älska den :D Kan dock inte tänka mig en omlyssning på ett bra tag, nu måste jag få smälta det här...

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag har nominerat er till Liebster Award, här: http://bockermedjohanna.blogspot.se/2015/05/liebster-award.html. Vore kul om ni ville genomföra den! :)

    SvaraRadera