2012-12-21

Friday Founds: Julspecial


Det var ett ganska bra tag sedan vi hade vårt senaste Friday Founds-inlägg, men här kommer nu en julspecial lagom till julhelgen. Hoppas att ni gillar! :)

Agnes     

              A Christmas Carol     Shiver (The Wolves of Mercy Falls, #1)    Far from You    How the Grinch Stole Christmas

A Christmas Carol - Charles Dickens

Fick direkt upp den här boken i huvudet när jag skulle sätta mig och leta efter juliga/vintriga böcker. 
Kanske inte så konstigt eftersom det trots allt är en julklassiker. Men letar man efter en 
julig bok att läsa tycker jag alltså helt klart att man ska kika i den här. Något juligare i läsväg finns väl nästan inte^^ 

Shiver - Maggie Stiefvater

Ända sedan jag läste den här boken för första gången har jag direkt förknippat den med vinter. 
Kanske inte tvunget julen, men med snö och is och känslan man får så här års. Svårt att förklara, 
men jag tycker hur som helst den här boken passar väldigt bra att läsa vid julen. Den utspelar sig 
trots allt under vintern, men om inget annat kan man alltid läsa den för att den är så otroligt fin.


Det här är kanske inte heller en bok man tänker direkt på när man letar efter juliga böcker, men även 
här går jag på känslan man får när man läser. Och sen är det ju inte fel att boken faktiskt innehåller ett av 
dem kanske mest vanliga sakerna att förknippa med vinter/jul, nämligen snö. Och nu snackar vi snö. 
I massor! I övrigt är boken otroligt fin och att den dessutom är skriven på vers tycker jag gör att den 
passar ännu bättre att läsa nu i vintertid.

How The Grinch Stole Christmas - Dr. Seuss

Vad vore väl julen utan Grinchen? Har inte läst boken, men filmen har man ju sett ett antal gånger. 
Blir lika glad varje gång, men framför allt känns det verkligen  som jul när man ser den. Så känner 
man inte för att läsa boken, tycker jag helt klart man ska se filmen. Det kvittar egentligen hur 
många gånger man sett den, den känns lika julig för det (:

 Frida

               The Nightmare Before Christmas    The Golden Compass (His Dark Materials, #1)


The Lion The Witch and the Wardrobe – C.S Lewis

Den andra boken i Narnia-serien. Har själv inte läst den, men har sett filmen och den är i alla fall ganska så julig/vintrig. Mysig stämning, magi, en massa snö och is och så en jultomte på det. Kanske dags att ge boken en chans för filmen är definitivt en favorit hos mig.

Harry Potter – J.K Rowling

Det spelar ingen roll vilken lista det är, Harry Potter kommer alltid att finnas med. Haha, nej, men Harry Potter är faktiskt en perfekt serie att läsa under julen. Speciellt de första böckerna. Så mysiga! Vill man göra det enkelt för sig kan man plocka ut endast julkapitlen (The Never End har gjort en fin lista på dem) eller så går man all in och sträckläser alla böckerna. Hade gärna gjort det sistnämnda, men en irriterande liten röst i mitt huvud påminner mig om att det finns ett projektarbete som måste bli färdigt under jullovet.. 

The Nightmare Before Christmas – Tim Burton

Även här har jag bara sett filmen, men den finns som graphic novel också. Älskar filmen, och tror nog att den är fin som bok också. Om du inte gillar graphic novels så tycker jag ändå att du ska ge filmen en chans, om du inte redan sett den det vill säga, för den är så fin. Blir aldrig dåligt när Tim Burton står som producent.

His Dark Materials (Den mörka materian) – Philip Pullman

Varför jag kom att tänka på den här serien vet jag inte riktigt. Det är ju inte direkt den första man tänker på när man ska lista juliga böcker, men precis som med Harry Potter så har serien den där magiska och mysiga känslan som jag tycker passar så bra under vinterhalvåret. Det är egentligen inte så viktigt att böckerna utspelar sig just under julen/vintern, eller har juliga inslag. Det viktigaste är stämningen! Det var väldigt länge sedan jag läste serien, men jag kommer ihåg att jag älskade den något otroligt. Kanske dags för en omläsning?



Tips på lite fler juliga böcker

Det är inte säkert att vi har läst alla själv. Ibland har vi utgått från beskrivning/titel/omslag och vi kan bara hoppas att vi inte är helt ute och cyklar ^^ Och som sagt är det inte bara böcker som utspelar sig under julen/vintern, utan även böcker som vi tycker har rätt ”stämning”. 

  Dash & Lily's Book of Dares  The Nutcracker  Anna Karenina  The Complete Hans Christian Andersen Fairy Tales
  The Complete Grimm's Fairy Tales  The Polar Express  Let it Snow  Rebel Angels (Gemma Doyle, #2)

//Agnes & Frida

3 kommentarer: